De transitie naar elektrische auto’s verloopt moeizaam. Omdat auto’s op batterijen te duur zijn, hun rijbereik te klein is, het laadnetwerk onvoldoende ontwikkeld is en de concurrentie uit China de Europese industrie ondermijnt, vragen veel mensen om het einde van de verbrandingsmotor in nieuwe auto’s in Europa uit te stellen.
Onlangs nog kondigde de Europese Volkspartij (EVP) aan de druk op te voeren om de deadline uit te stellen. Italië heeft ook opgeroepen om het verbod op verbrandingsmotoren te herzien en plaatst vraagtekens bij de “ideologische visie” van de Europese Unie. Deze oproep komt op een moment dat de Italiaanse industrie aan de rand van de afgrond staat, met productielijnen die stilgelegd werden door een gebrek aan vraag naar elektrische modellen.
Weigering
De Europese Commissie heeft zojuist via haar vicevoorzitter, Roxana Minzatu, gereageerd op deze verzoeken tot herziening. Ze herhaalde haar intentie om de gesprekken niet te vervroegen. De datum waarop geen enkele nieuwe auto met verbrandingsmotor (ook hybride) nog verkocht mag worden, ligt vast op 2035.
Advertentie – lees hieronder verder
“De regelgeving vereist dat de Europese Commissie tegen 2025 een verslag van de evolutie maakt. Op basis van dit verslag zal de Commissie in 2026 de situatie evalueren. De doelstelling van 2035 biedt constructeurs, leveranciers en investeerders zekerheid en voldoende tijd om een eerlijke transitie te plannen”, legt Roxana Minzatu uit. De boodschap is duidelijk: wie hoopte dat de kwestie in 2025 zou aangepakt worden, is eraan voor de moeite.
Dissonantie?
Constructeurs zitten vast in een economische noodsituatie met krappe technologische en industriële deadlines. Ze geloven dat deze evaluatie – als die resulteert in uitstel of aanpassingen – in 2026 te laat komt. De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft bij haar herverkiezing openlijk aangegeven dat er een “strategische dialoog over de toekomst van de auto-industrie in Europa” zal gehouden worden. Deze dialoog moet in januari 2025 van start gaan. Er zit dus een zekere tegenstrijdigheid in deze uitspraken.
Het blijft wachten op nieuws over het alternatief van synthetische brandstoffen. Door hun CO2-neutraliteit moeten ze het mogelijk maken om de uitstoot van verbrandings- en hybride auto’s te verminderen. Maar laten we eerlijk zijn: dit is altijd een onbevestigd voornemen geweest van de Commissie. Het verlengen van de verbrandingsmotor blijft momenteel bij woorden. En hoe langer het duurt, hoe minder tijd de Europese industrie overhoudt om zich te organiseren, ook voor de productie van synthetische brandstoffen, die momenteel eerder symbolisch is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be