De winter is begonnen en de temperaturen zijn ook voor het eerst weer onder het vriespunt gedaald, waardoor de interieurverwarming moest worden ingeschakeld. Wij geven enkele tips voor om de verwarming oordeelkundig te gebruiken, mogelijk in combinatie met de airconditioning. Die laatste wordt immers niet alleen gebruikt om de lucht te koelen.
Meteen vertrekken na het starten
Vroeger liet men de motor stationair warmdraaien voor men wegreed, om de aandrijving te sparen. Vandaag is deze aanpak overbodig geworden, want klimaatonvriendelijk en zelfs verboden (het stationair laten draaien van de motor wordt bestraft met een boete van 150 euro). Dankzij kwalitatief hoogwaardige oliën hebben moderne motoren deze opwarmtijd zelfs niet langer nodig. Je kan dus meteen wegrijden.
Bovendien moet je weten dat de mechanische onderdelen van een rijdende auto sneller opwarmen. Zo stijgt het rendement en daalt de emissie (omdat de nabehandelingssystemen van de uitlaat sneller op bedrijfstemperatuur komen). Hoe vlotter de auto opwarmt, hoe efficiënter ook de verwarming zal zijn. Het is bovendien raadzaam om de airconditioning of de ventilatie pas na een enkele honderden meters in te schakelen, omdat deze onderdelen pas dan optimaal zullen werken. Hoe dan ook, de aanjager van de verwarming met een koude motor op volle toeren laten draaien, zal het interieur enkel afkoelen en nog vochtiger maken waardoor de ruiten nog meer bedampen.
Advertentie – lees hieronder verder
Airco is prima hulpmiddel
Airconditioning wordt dus niet enkel gebruikt om het interieur in de zomer te koelen. Het systeem is perfect bruikbaar om te koelen, maar je kan het ook inzetten bij het verwarmen en dan zal de compressor dienen om de lucht te drogen. Dit voorkomt condensvorming en bedampte ruiten. Het gebruik van airconditioning zorgt voor een stabielere temperatuur en een hoger comfort, zonder condensvorming op de ruiten zodat het tevens de veiligheid verhoogt.
Beperk temperatuurverschillen
Grote temperatuurverschillen zijn ongezond voor de mens, maar ook voor de componenten van een auto. Daarom moet men het verwarmingssysteem (en bij uitbreiding de airco in de zomer) zodanig gebruiken dat er geen te grote temperatuurverschillen tussen de buiten- en het binnenklimaat ontstaan. Door een thermische shock kan je zelfs onderkoeld geraken waardoor je ziek wordt. Bovendien kan een te groot temperatuurverschil ook materiële schade veroorzaken, zoals kleine putjes in de voorruit die plots veranderen in grotere barsten.
Ideaal is om de temperatuurdelta kleiner dan 10°C te houden. Een automatische sturing is hier de beste oplossing want die zal alle parameters handhaven, niet in het minst de temperatuur. Wanneer je een manueel systeem inschakelt, kan je best met de ventilatie- en de temperatuurknoppen experimenteren om de juiste temperatuur te zoeken. Voor wie de airco niet vaak gebruikt, is het raadzaam om de compressor om de twee weken een kwartier in te schakelen, zodat het systeem operationeel blijft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be