22 nieuwe trajectcontroles vanaf november

De overheid heeft besloten om in te zetten op trajectcontroles om de snelheid op onze wegen te controleren en boetes op te leggen. Vanaf de maand november 2022 zullen 22 nieuwe secties operationeel zijn op federaal niveau.

Gepubliceerd op 5 augustus 2022
Leestijd : 2 min

Deel

22 nieuwe trajectcontroles vanaf november

Trajectcontroles zijn het nieuwe stokpaardje van de overheid om snelheidscontroles uit te voeren. De techniek bestaat echter al vele jaren, maar de toepassing ervan op ons grondgebied is pas recent. En het zal snel gaan, want met deze technologie wordt het voor overtreders onmogelijk om nog door de mazen van het politienet te glippen.

Het principe: de snelheid van een voertuig over een bepaalde afstand tussen twee punten controleren, waarbij het kenteken wordt geregistreerd. Wanneer de automobilist de toegelaten snelheid te veel overschrijdt, krijgt hij vervolgens een boete.

Vlaanderen heeft een zekere voorsprong met de installatie van trajectcontroles. Dat gezegd hebbende, installeert Wallonië ze ook, net als de federale overheid, vooral op snelwegen. Volgens Het Nieuwsblad zullen er tegen eind oktober nog 22 nieuwe trajectcontroles in gebruik worden genomen op bepaalde delen van de federale wegen. 

nlradars-

Dit voegt 22 installaties toe aan de 43 trajectcontroles die al actief zijn, de regionale apparatuur niet meegerekend. Dat zijn dus in totaal 65 trajectcontroles.

Advertentie – lees hieronder verder

Zonder tolerantie

vincent-van-quickenborne-1

Aan Het Nieuwsblad bevestigde het kabinet van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) deze cijfers van het aantal actieve trajectcontroles binnenkort, maar ook het feit dat tegen het einde van de zomer de laatste vijf radars geen tolerantiemarge meer zullen hebben.

Er zal dus alleen de “technische” marge worden toegepast, d.w.z. de marge die bepaalt dat elke snelheid van meer dan 129 km/u wordt gesanctioneerd. Die 129 km/ komt namelijk overeen met de foutmarge van de toestellen, die vastgesteld is op 6%.

Deze uitvoering staat in contrast met het beleid dat tot voor kort gold. In februari 2021 waren er namelijk slechts twee trajectcontroles actief op de federale wegen in België. In oktober 2021 waren dat er al 22, vandaag 43 en dus binnenkort 65.

Voor het kabinet van minister Van Quickenborne is dat een noodzaak voor de verkeersveiligheid, want ons land doet het slechter dan zijn buurlanden, en ook Spanje of Italië.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.