Verkeersveiligheid

22 nieuwe trajectcontroles vanaf november

De overheid heeft besloten om in te zetten op trajectcontroles om de snelheid op onze wegen te controleren en boetes op te leggen. Vanaf de maand november 2022 zullen 22 nieuwe secties operationeel zijn op federaal niveau.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 05/08/2022 | Leestijd: 3 min

Trajectcontroles zijn het nieuwe stokpaardje van de overheid om snelheidscontroles uit te voeren. De techniek bestaat echter al vele jaren, maar de toepassing ervan op ons grondgebied is pas recent. En het zal snel gaan, want met deze technologie wordt het voor overtreders onmogelijk om nog door de mazen van het politienet te glippen.

Het principe: de snelheid van een voertuig over een bepaalde afstand tussen twee punten controleren, waarbij het kenteken wordt geregistreerd. Wanneer de automobilist de toegelaten snelheid te veel overschrijdt, krijgt hij vervolgens een boete.

Advertentie – lees hieronder verder

Vlaanderen heeft een zekere voorsprong met de installatie van trajectcontroles. Dat gezegd hebbende, installeert Wallonië ze ook, net als de federale overheid, vooral op snelwegen. Volgens Het Nieuwsblad zullen er tegen eind oktober nog 22 nieuwe trajectcontroles in gebruik worden genomen op bepaalde delen van de federale wegen. 

Les radars-tronçons vont se multiplier sur notre territoire

Dit voegt 22 installaties toe aan de 43 trajectcontroles die al actief zijn, de regionale apparatuur niet meegerekend. Dat zijn dus in totaal 65 trajectcontroles.

Zonder tolerantie

Les radars-tronçons vont se multiplier sur notre territoire

Aan Het Nieuwsblad bevestigde het kabinet van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) deze cijfers van het aantal actieve trajectcontroles binnenkort, maar ook het feit dat tegen het einde van de zomer de laatste vijf radars geen tolerantiemarge meer zullen hebben.

Er zal dus alleen de “technische” marge worden toegepast, d.w.z. de marge die bepaalt dat elke snelheid van meer dan 129 km/u wordt gesanctioneerd. Die 129 km/ komt namelijk overeen met de foutmarge van de toestellen, die vastgesteld is op 6%.

Deze uitvoering staat in contrast met het beleid dat tot voor kort gold. In februari 2021 waren er namelijk slechts twee trajectcontroles actief op de federale wegen in België. In oktober 2021 waren dat er al 22, vandaag 43 en dus binnenkort 65.

Voor het kabinet van minister Van Quickenborne is dat een noodzaak voor de verkeersveiligheid, want ons land doet het slechter dan zijn buurlanden, en ook Spanje of Italië.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie