Mobiliteitsorganisatie Touring deed recent een onderzoek naar dit fenomeen en volgens woordvoerder Danny Smagghe zijn de waarnemingen echt ontnuchterend: “We zijn gaan postvatten op bruggen over de E40, E17, E19 en de Brusselse ring, en telden op een half uur tijd alle voertuigen die van rijstrook wisselden.
Daarbij constateerden we dat bijna de helft van de automobilisten geen richtingaanwijzer gebruikt om van rijstrook te veranderen. Zowat 4 op de 10 doen dit ook niet om de snelweg op te rijden of te verlaten. En bij rotondes gebruikt meer dan de helft de richtingaanwijzer niet om deze te verlaten, hoewel dit sedert 2004 verplicht is.”
Hardnekkige fout
Blijkbaar is niet of amper gebruiken van richtingaanwijzers een hardnekkige fout bij de Belgische bestuurders. Touring deed hiernaar voor het eerst in 2005 een onderzoek, dat nadien meermaals werd herhaald. Maar een verbetering is niet meteen zichtbaar.
Een echte reden of oorzaak is niet bekend, al zijn er verschillende vermoedens waarom wij onze richtingaanwijzers niet gebruiken volgens de mobiliteitsorganisatie: verstrooidheid, vindt men het geen zware fout, of is de kennis van het verkeersreglement onvoldoende?
Advertentie – lees hieronder verder
Touring wijst daarom nogmaals op het belang van een correct gebruik van de richtingaanwijzers, want als andere weggebruikers niet weten dat een bestuurder op zijn rijstrook blijft of niet, kan de verkeersveiligheid ernstig in het gedrang komen. Bovendien is het ook een gevaar voor fietsers en voetgangers op een rotonde.
Boetes tot 2.000 euro
Nochtans staat het gebruik van de richtingaanwijzer duidelijk omschreven in de verkeerswetgeving en is verplicht bij het uitvoeren van manoeuvres, inhalen en een richtingsverandering. Het niet naleven is een overtreding van de eerste graad die kan leiden tot een boete van 58 euro, of zelfs 2.000 euro in geval van een gerechtsprocedure.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be