Moeten elektrische auto’s meer lawaai maken?

Hun stille werking geldt als een van de argumenten in het voordeel van elektrische auto’s, zowel voor de inzittenden als voor de omgeving, die minder last ondervinden van het lawaai. Maar dat kan binnenkort veranderen, en voor een goede reden.

Gepubliceerd op 5 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Moeten elektrische auto’s meer lawaai maken?

Elektrische auto’s hebben veel kwaliteiten: een lagere CO2-uitstoot over hun volledige levenscyclus, direct beschikbaar vermogen en natuurlijk een echt stille werking, omdat de elektromotor vrijwel geen geluid maakt. Maar deze laatste kwaliteit vormt ook een minpunt.

Enkele dagen geleden overleed in West-Vlaanderen een jonge 18-jarige fietser na een botsing met een Tesla… die hij niet had zien aankomen door het schemerlicht en ook niet had horen aankomen door de afwezigheid van geluid. De Tesla en zijn bestuurder hadden voorrang. Deze tragedie roept vragen op over de geluidsvoetafdruk van elektrische auto’s, omdat ze niet worden gehoord door andere weggebruikers, vooral zwakkere weggebruikers.

Zal de regel veranderen?

Beweren dat elektrische auto’s volledig stil zijn, is nochtans onjuist. Vanaf 1 juli 2019 moeten alle nieuwe modellen die op de Europese markt komen een geluidssignaal afgeven bij snelheden onder de 20 km/u, precies om aan te geven dat ze er zijn. De Europese Commissie, die achter deze maatregel zit, legt zelfs een geluidsniveau van 56 dB op. Na het onfortuinlijke ongeluk werd VIAS geïnterviewd door Sud Info. Het instituut voor verkeersveiligheid is van mening dat de Europese maatregel onvoldoende is. De organisatie stelt dat het geluid moet worden gegenereerd bij snelheden ver boven de 20 km/u.

Voor VIAS is het opgewekte geluid ook ontoereikend, omdat het niet toelaat om de grootte van de naderende auto te beoordelen. Met andere woorden, het geluid dat momenteel wordt opgelegd weerspiegelt niet de kenmerken van het elektrische voertuig in kwestie, zoals dat bij auto’s met verbrandingsmotoren wel het geval is. Deze produceren vaak een geluid dat in verhouding staat tot hun grootte en vermogen. Maar ook het feit dat er de laatste jaren kleine motoren in zeer grote koetswerken zijn ingebouwd, geeft een vertekend beeld. VIAS roept de (Europese) autoriteiten daarom op om de zaak te onderzoeken en noodzakelijke maatregelen te nemen.

Advertentie – lees hieronder verder

Model3_48

Meer ongelukken met voetgangers

Dit probleem is al vaak aangekaart. Niet alleen vanwege ongelukken, maar ook vanwege een onderzoek dat in het Verenigd Koninkrijk door de London School of Hygiene & Tropical Medicine is uitgevoerd. Daaruit blijkt dat voetgangers een grotere kans hebben op een ongeluk met een elektrische auto dan een op fossiele brandstof.

Uit hun statistieken blijkt dat voetgangers twee keer zo vaak worden aangereden door een auto op elektriciteit naast een exemplaar met een verbrandingsmotor. Vooral bij lage snelheden, omdat voetgangers elektrische auto’s niet kunnen horen aankomen. Volgens deze onderzoekers is de elektrische auto tot op zekere hoogte het slachtoffer van zijn troef op het gebied van werkingsstilte. Idealiter wordt er een gulden middenweg gevonden, zowel bij het genereren van een geluid dat de komst van de elektrische auto waarheidsgetrouw signaleert, maar ook in het gedrag van zwakkere gebruikers die maar al te vaak hebben aangeleerd om op het gehoor te navigeren, een reflex die verder is versterkt in een tijd waarin de ogen van voetgangers aan hun mobiele telefoons kleven terwijl ze wandelen.

Ook de Amerikaanse autoriteiten hebben vastgesteld dat het risico op een botsing tussen een elektrische auto en een voetganger met 20% toeneemt. In dat kader wordt momenteel een wijziging van de geluidseisen geëvalueerd. Het is afwachten naar een reactie van Europa en of het dit voorbeeld zal volgen. Maar de kans dat dit snel zal gebeuren is niet gering, vooral met het doel van nul verkeersdoden in 2050 voor ogen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.