Onze Nederlandse collega’s van Autoweek melden dat de Spaanse regering al 26 van deze nieuwe systemen heeft besteld. Volgens de plaatselijke overheid kan zo’n anti-remradar het aantal verkeersdoden fors naar beneden halen. Het doel op korte termijn is om de helft minder dodelijke slachtoffers te tellen.
Waar staan ze?
De anti-remflitstoestellen worden enkele meters voor een vast exemplaar opgesteld en voeren een aparte meting uit om na te gaan of het voertuig in de remmen is gegaan en zo ja, hoe diep. Daar stopt het trouwens niet, want ook ná de vaste flitser wordt een toestel geplaatst dat het detecteert als de bestuurder het gaspedaal weer te diep induwt. Dit allemaal om het fenomeen te snel rijden, gevolgd door hard remmen en weer fors accelereren te doen uitsterven.
Waar ze exact gelocaliseerd zijn, kunnen we niet meegeven, maar we willen wel verklappen dat het nieuwe radarsysteem eerst in de regio Navarra wordt getest (op secundaire wegen) en dat overtreders effectief een boete in de bus mogen verwachten. Die zou tussen 100 en 600 euro schommelen, afhankelijk van de inbreuk.
Advertentie – lees hieronder verder
Blijkt de proefperiode in Navarra succesvol, dan is de kans groot dat de rest van Spanje en bij uitbreiding misschien Frankrijk en de rest van Europa zullen volgen. Het systeem zou immers goedkoper zijn dan trajectcontroles, die in België en dan vooral in Vlaanderen als paddenstoelen uit de grond schieten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be