Niet alle automobilisten zijn gelijk als het gaat om ongevallen. En de auto waarin ze rijden kan zelfs een bepalende factor zijn. Het onderzoek van Alan Tapp, professor sociale marketing aan de Universiteit van Bristol, was gebaseerd op statistieken van meer dan 400.000 verkeersongevallen, met speciale aandacht voor situaties met “riskante of agressieve manoeuvres“.
De resultaten zijn duidelijk: als de bestuurder in een BMW, Porsche of Subaru rijdt, komen gevallen van roekeloos rijgedrag veel vaker voor dan bij bijvoorbeeld een Skoda of Hyundai.
Problematisch gedrag
Voorbeelden van roekeloos rijgedrag zijn door het rood licht rijden, te hard rijden, het negeren van witte lijnen of zebrapaden.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar de onderzoekers gaan verder in hun studie en geven aan dat de marketing van de vertegenwoordigde merken (BMW, Porsche en Subaru in dit geval) ook een rol speelt in het rijgedrag. In dit geval zouden deze merken geneigd zijn om meer reclame te maken voor ‘prestatiegericht’ rijden. Dit lijkt een van de leidmotieven van deze bestuurders te zijn: trots hun overdreven demonstratieve gedrag op de weg tonen aan andere weggebruikers. Volgens de onderzoekers is de impliciete boodschap “Kijk naar mij, ik ben de koning van de weg”.
Ook design?
Onderzoekers geloven ook dat het design van bepaalde merken aantrekkelijker is voor bestuurders die graag de grenzen van de prestaties opzoeken. In dit opzicht kunnen de geschiedenis van de merken en bepaalde soms zeldzame modellen een heleboel automobilisten beïnvloeden. Een merk als Subaru bijvoorbeeld, dat in ons land niet overal verkrijgbaar is en geen STI-modellen uit de hoogtijdagen van het World Rally Championship meer aanbiedt, blijft sportievere bestuurders aanspreken omdat het regelmatig te zien is in programma’s als Top Gear of in videogames.
Dit is een zeer paradoxale situatie, aangezien fabrikanten – waaronder Subaru – hard werken aan de ontwikkeling van hoogwaardige veiligheidssystemen (bijvoorbeeld het Eye Sight-systeem van de Japanse fabrikant). Maar dit toont aan dat bestuurders bovenal mensen blijven. En het is niet alleen Subaru die in het zonnetje wordt gezet. Het feit dat Porsche cursussen sportief rijden en rijvaardigheid aanbiedt, zou ook door agressievere bestuurders worden gewaardeerd.
Wat moeten we van dit onderzoek denken? Dat het waarschijnlijk ook specifiek is voor het Verenigd Koninkrijk, waar de cultus van de auto en van het autorijden belangrijker blijft dan in Europa, waar de belastingen zijn verhoogd ten nadele van snellere auto’s en de snelheidscontroles zijn toegenomen. Deze resultaten moeten waarschijnlijk worden gerelativeerd in onze context, waar onder andere Porsche-rijders nogal kalm lijken en Subaru-bestuurders nogal zeldzaam…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be