Onlangs meldde het nieuws opnieuw een verkeersdrama dat plaatsvond op een knooppunt en waarbij een heel gezin het leven liet. Dit ongeval herinnert eraan hoe de op- of afritten van snelwegen vaak een dodelijke valstrik zijn voor automobilisten. Volgens de cijfers van VIAS zou één op de twee dodelijke ongevallen op snelwegen zich voordoen bij een op- of afrit.
Om tot deze conclusie te komen, analyseerde het Instituut 151 dodelijke ongevallen die plaatsvonden in 2021 en 2022 en de bevinding is duidelijk: één op de 10 ongevallen vond plaats op een op- of afrit, terwijl 4 op de 10 ongevallen plaatsvonden in de onmiddellijke omgeving van deze infrastructuren. In totaal geeft VIAS aan dat meer dan één op de 2 ongevallen (54%) plaatsvond in deze omgeving.
Logische verklaring?
In La Dernière Heure geeft VIAS aan dat deze cijfers hoog zijn, maar dat er ook een verklaring voor is. In België liggen op- en afritten van snelwegen geen 25 of 20 km uit elkaar zoals in andere (grotere) landen wel het geval is.
Daarom, gezien de dichtheid van ons netwerk, passeren voertuigen elkaar voortdurend op deze knooppunten. Daardoor veranderen ze in zeer ongevalsgevoelige plaatsen, omdat sommige bestuurders onvoorzichtig zijn en niet aarzelen om alle rijstroken te kruisen en zo de weg van andere gebruikers af te snijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarnaast is de snelheid op de op- en afritten een andere reden voor het aantal geregistreerde ernstige ongevallen. Er is natuurlijk de overdreven snelheid op de opritten die ongevallen veroorzaken, maar vaak is ook de snelheid bij het opkomen van de snelweg onvoldoende. Sommige bestuurders rijden erop bij 50 km/u terwijl iedereen tegen 120 km/u rijdt.
Veranderingen nodig
Voor VIAS moeten er zeker nieuwe strategieën ingevoerd worden op het wegennet. Zoals het aanbrengen van witte lijnen om van de oprit slechts één rijstrook te maken en zo “gevechten” tussen automobilisten te voorkomen. En in Frankrijk gebruikt men stippellijnen met een kleinere tussenafstand om te waarschuwen voor gevaar bij het naderen van een op- of afrit, benadrukt VIAS.
Dat gezegd hebbende, ziet VIAS ook voordelen in het beter gebruik maken van nieuwe technologieën, waaronder ANPR-camera’s, die overtreders beter zullen kunnen afschrikken. Deze apparaten kunnen helpen om meer te verbaliseren en dus om de regels te handhaven. Maar we moeten ook nadenken over het zoveel mogelijk verlengen van de op- en afritten om de automobilisten op een minder bruuske manier op de snelweg te laten komen.
Betere verlichting nodig
VIAS merkt ook op dat bijna een derde van deze ongevallen in het donker gebeurt: 21% wanneer de straatverlichting brandt en 13% wanneer dat niet het geval is, maar de nacht al is gevallen. Dit is dus ook een belangrijke factor en het zou daarom nodig zijn om de straatverlichting in deze zones te versterken. Dit is meer en meer het geval met LED-technologieën die efficiënter zijn dan traditionele verlichting.
Tot slot is het interessant om op te merken dat bij één op de tien doden een voetganger betrokken is. Het is een feit dat mensen die uit hun voertuig stappen al eens op de weg blijven staan. Ze worden dan vaak niet gezien door andere automobilisten. Ook hier geldt de regel om in je auto te blijven zitten. En als dit niet mogelijk is, is het noodzakelijk om snel over de vangrail te stappen en daar te schuilen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be