De accu van een elektrische auto komt al eens in het nieuws na een brand door een kortsluiting die moeilijk te blussen is en de brandweer daardoor steeds meer zorgen baart. Denk maar aan de recente ramp met het schip Fremantle Highway voor de Nederlandse kust.
Toch zijn het niet alleen de lithium-ionbatterijen die de aandrijving verzekeren, die voor problemen kunnen zorgen. Een elektrische auto heeft daarnaast ook een aparte 12-volt batterij die de stroom voorziet voor de boordfuncties, waaronder de verlichting, het dashboard en de bediening van de ramen en de deuren. Als die batterij leeg is, werken die functies niet meer. En dat kan al eens voor lastige situaties zorgen.
Scripps News meldt het voorval van de 73-jarige Rick Meggison die in de Amerikaanse staat Arizona 20 minuten vastzat in zijn Tesla Model Y in de extreme hitte nadat de batterij van de elektrische wagen was uitgevallen en daarmee ook alle systemen dienst weigerden, inclusief de ramen en deuren.
“Plots zat ik opgesloten in mijn eigen auto. De computer was uitgevallen, waardoor niets meer werkte. Nochtans was de aandrijfaccu voldoende opgeladen, maar blijkbaar zat het probleem bij de 12-volt boordbatterij. Ten einde raad belde ik mijn zus en zij kreeg uiteindelijk de achterdeur ontgrendeld via de Tesla-app”, deed de man zijn verhaal.
Advertentie – lees hieronder verder
Potentiële bedreiging mensenlevens
Het verhaal van Rick Meggison is blijkbaar geen losstaand incident, want de National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA), het Amerikaanse federale agentschap dat verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid, kreeg al tientallen gelijkaardige meldingen en overweegt daarom een terugroepactie af te dwingen voor de Tesla Model Y.
«Een Tesla is eigenlijk een computer op wielen die op een batterij werkt. En als die niet betrouwbaar is of als de gebruiker om de een of andere reden niet weet hoe hij een probleem met de batterij kan oplossen, dan ontstaan er inderdaad veiligheidsproblemen», verklaarde een veiligheidsexpert van NHTSA aan Scripps News.
Noteer dat er nochtans steeds een mogelijkheid is om een elektrische wagen manueel te ontgrendelen met een of andere hendel. Vooraan vind je die meestal naast de stoel. Deze procedure wordt ook beschreven in de handleiding van Tesla. Wel zou de handmatige ontgrendeling voor de passagiers moeilijker te vinden, omdat ze onder een mat in het opbergvak van de achterdeur zit. In de handleiding van Tesla staat verder ook dat ‘niet alle Model Y-voertuigen uitgerust zijn met een handmatige ontgrendeling voor de achterdeuren’.
NHTSA vermoedt dat veel bestuurders niet op de hoogte zijn van de procedures om de deuren handmatig te ontgrendelen, zodat “dit probleem moet worden bezien als een potentiële bedreiging voor mensenlevens en een terugroepractie voor de Tesla Model Y omwille redenen deze redenen aangewezen is.”
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be