Moderne auto’s zitten boordevol veiligheidssystemen die de inzittenden voortreffelijk behoeden tegen ongevallen en de gevolgen daarvan. Daar gaan we althans van uit. Maar nu blijkt uit een onderzoek van de Duitse automobielclub ADAC dat dit plaatje toch niet helemaal klopt. Het probleem schuilt vooral bij de opvangsystemen – veiligheidsgordels en airbags – die ontwikkeld zijn voor een gemiddelde persoon. Dat is logisch, maar intussen vallen heel mensen wat buiten de gehanteerde standaard, omdat ze zwaarder, langer of ouder zijn.
Voor de frontale botsproeven worden namelijk dummies gebruikt die in de jaren ’90 werden ontwikkeld op basis van de morfologische gegevens van de decennia daarvoor. Intussen zijn de data gedeeltelijk achterhaald, voornamelijk door het overgewicht en de hogere gemiddelde leeftijd van de hedendaagse bestuurders. De vaak gebruikte dummy wordt ‘Hybrid III 50e’ genoemd en simuleert een man die 1,75 m lang is en 78 kilogram weegt. ‘50e’ staat hierbij voor 50%, wat betekent dat de helft van alle personen korter of langer, zwaarder of lichter is.
Helft bevolking heeft overgewicht
Als je weet dat tegenwoordig volgens de gegevens van Sciensano zowat de helft van de Belgische volwassen bevolking met overgewicht (BMI > 25) kampt en goed 15% obees (BMI > 30) is, is het duidelijk dat de standaard dummy niet meer representatief is anno 2022. Daarom voerde het ADAC Technisch Centrum in het Duitse Landsberg bijkomende proeven uit met specifieke dummies: een grote man (1,91 m, 99 kg), een oudere dame (1,61 m, 73 kg), een slanke vrouw (1,51 m, 48 kg) en een dikkere man (1,88 m, 125 kg).
Advertentie – lees hieronder verder
Daaruit bleek dat deze afwijkende profielen meer kans op verwondingen hebben en specifieke letsels kunnen oplopen. Zwaarlijvige mensen lopen bijvoorbeeld meer risico op letsels in de buikstreek. Oudere mensen zijn dan weer kwetsbaarder door een lagere botdichtheid en minder spiermassa en hebben daardoor meer borstletsels.
Daarom pleiten de onderzoekers van de ADAC voor geavanceerde adaptieve beveiligingssystemen in de wagens die bij deze inzittenden het verhoogde risico op letsels aanzienlijk kunnen beperken. Extra sensoren moeten daarbij detecteren hoe zwaar en hoe lang de persoon in de auto is en hoe hoog de botssnelheid zal zijn, zodat de adaptieve componenten als meertrapsgordelspanners of kleppen in de airbags met de gepaste kracht kunnen functioneren om de verwondingen tot een minimum te beperken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be