De technologie van zelfrijdende of autonome auto’s is nog in alle volle ontwikkeling om dat concept 100% veilig en betrouwbaar te maken, zowel op het niveau van de wagens zelf als van de weginfrastructuur. Dat er toch nog een hele weg te gaan is blijkt uit de regelmatige incidenten die worden gemeld tijdens de testfasen van nieuwe modellen of in de realiteit met voertuigen met een semi-autonome rijfunctie.
400.000 Tesla’s betrokken
Zo werden recent nieuwe problemen vastgesteld met Tesla’s voorzien van het Full Self-Driving (FSD) systeem, de functie voor autonoom rijden van de Amerikaanse constructeur van elektrische wagens. Verschillende bestuurders merkten dat hun voertuig op de autosnelweg plots sterk en herhaaldelijk vertraagde zonder dat daar enige aanleiding voor was. Dit was geen eenmalig incident dat kon worden afgedaan als een onhandigheid van de bestuurder bij de manipulatie van het systeem, want de NHTSA (het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut) ontving al meer dan 750 klachten van Tesla-eigenaars, meldt The Guardian.
Het zou telkens gaan om exemplaren van de Model 3 en Model Y die in 2021 en 2022 zijn gebouwd. Potentieel kunnen dus ruim 400.000 Tesla’s met dit probleem te kampen krijgen. Daarom opende de NHTSA een onderzoek naar dit fenomeen van “spooknoodremstops” en bezorgde Tesla hiervoor al een 14 pagina tellend rapport met meerdere vragen over deze incidenten: Was de FSD-functie op dat moment ingeschakeld? Werkten de noodremsystemen correct? Verder is het instituut ook op naar video’s van de incidenten en data van de betrokken voertuigen om meer klaarheid te scheppen.
Advertentie – lees hieronder verder
Radar verwijderd
Tesla reageerde nog niet op de berichten van de NHTSA. Maar in de Amerikaanse media doken al veronderstellingen op dat de problemen met de ‘spooknoodremstops’ niets te maken hebben met een softwareprobleem van de FSD-functie, maar door het feit dat Tesla sedert 2021 een radar heeft verwijderd uit de Model 3 en Model Y bestemd voor de Amerikaanse markt. Een piste die steek kan houden, aangezien slechts enkele modeljaren met dit euvel krijgen af te rekenen.
Volgens Tesla zouden de huidige camera’s volstaan voor de goede werking van de FSD-functie. Maar intussen is er ook een piste die ervan uitgaat dat het systeem niet altijd een correct onderscheid kan maken tussen een object en een schaduw op de weg, waardoor onterecht het noodremsysteem in werking wordt gesteld. De zaak wordt dus nog verder onderzocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be