De regio zit met de handen in het haar met een systeem waarbij de technische keuring slechts bij 6 bedrijven kan worden uitgevoerd, waarvan 3 tot dezelfde groep behoren – dus in praktijk slechts 4. Het was eigenlijk al een probleem voor Covid, maar de crisis heeft deze nog verergerd. De keuringen werden bovendien gezien als te streng, te duur en werden gekenmerkt door eindeloze wachtrijen. Dit heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open VLD), proberen veranderen.
Om de wachtrijen te verminderen, heeft de overheid de jaarlijkse keuring voor voertuigen ouder dan vier jaar afgeschaft en vervangen door een tweejaarlijkse keuring, zolang deze voertuigen niet ouder dan 10 jaar zijn of niet meer dan 160.000 km op de teller hebben. In theorie moet deze maatregel er voor zorgen dat er 500.000 auto’s minder per jaar naar de keuringscentra moeten gaan, waardoor de druk op de sector afneemt.
Maatregel uitbreiden
Maar daar houdt het niet op. De minister heeft besloten om verder te gaan, onder andere door erkende garages toe te laten herstellingen uit te voeren en deze te keuren met een nieuwe groene technische keuringskaart. Een efficiënt plan, aangezien het door Vlaanderen is goedgekeurd voor een proefperiode van 5 jaar, waarna de maatregel zal worden geëvalueerd. Deze kan dan worden verlengd, afhankelijk van de resultaten.
Advertentie – lees hieronder verder
De garages zouden dus bevoegd zijn om bepaalde inspecties goed te keuren. De lijst hiervan is nog niet definitief vastgesteld, maar volgens de eerste informatie zou het gaan om herstellingen van banden, ruiten, spiegels, richtingaanwijzers of positielichten. Voor deze reparaties is geen specifieke of dure apparatuur nodig, wat betekent dat ook bandenmonteurs of bedrijven zoals Carglass erkend kunnen worden. Garages zouden onmiddellijk operationeel zijn, zonder investeren te moeten doen.
Veel gevallen
Het is duidelijk dat Vlaamse garages veel werk hebben, aangezien er jaarlijks meer dan 600.000 kleine defecten geregistreerd worden, waar ongeveer 180.000 inspecties van dimlichten bij komen. De maatregel bepaalt echter dat de garages niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor reparaties die nodig zijn na een eerste autokeuring, al dan niet in het kader van een verkoop.
Maar deze maatregel veroorzaakt spanningen. Volgens prognoses zouden de huidige keuringsbedrijven hun omzet met -2,3% zien dalen. Daarnaast is er ook kritiek op het mogelijke belangenconflict dat deze maatregel zou kunnen veroorzaken bij garages die hun eigen reparaties zouden goedkeuren. De Vlaamse Mobiliteitsraad (MORA) stelt echter dat het niet de garages zijn die de onderdelen bepalen die vervangen moeten worden, maar de technische keuring. Bovendien voorziet de maatregel ook dat er altijd een andere persoon binnen het bedrijf als inspecteur moet worden aangewezen. Maar welke waarde heeft dit?
Het valt nog te zien hoe de andere regio’s van het land zullen reageren. Want de bijzondere wet op de institutionele hervormingen van 8 augustus 1980 bepaalt dat natuurlijke en rechtspersonen gevestigd in een Gewest “vrij zijn om hun voertuig in een andere regio te laten keuren”. Veel Walen en Brusselaars zouden dus naar Vlaanderen kunnen migreren, wat een nieuwe opstopping zou creëren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be