Verkeersveiligheid

Waalse keuringscentra behouden exclusiviteit

In Vlaanderen heeft het grote aantal bezoekers aan keuringscentra de regionale overheid ertoe aangezet om autogarages de mogelijkheid te bieden om, mits goedkeuring, technische controles uit te voeren. Dit zal niet het geval zijn in Wallonië, waar de keuringscentra hun monopolie behouden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 jul. 2023 | Leestijd: 3 min

Vorige week keurde de Vlaamse regering een wetsontwerp goed dat de regels voor technische controles zal omverwerpen. Voertuigen die niet slagen voor een technische keuring hoeven niet meer per se naar een keuringscentrum. In plaats daarvan zal een bezoek aan een van de erkende garages (dealer, hersteller van autoruiten of bandencentrale) mogelijk zijn.

Dit is een hele verandering voor automobilisten, die zo niet lang meer hoeven te wachten op een nieuwe afspraak, wat de drukte in de centra zou moeten verlichten en tegelijkertijd automobilisten meer flexibiliteit biedt.

Advertentie – lees hieronder verder

Niet in Wallonië?

Hoe zit het met Wallonië? Kan dit systeem ook daar worden ingevoerd? Blijkbaar niet, zo blijkt uit een onderzoek van La Libre Belgique. In het zuiden van het land kan een afspraak (verplicht, wat niet het geval is in Vlaanderen) in een keuringscentrum verkregen worden tussen 5 en 15 dagen. Dit zijn meer aanvaardbare termijnen en een systeem dat ook flexibiliteit biedt, aangezien het ook mogelijk is om spoedafspraken te maken.

controle-technique-01

Volgens de minister van Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR), is er dus geen sprake van om het systeem, dat goed werkt en niet de administratieve problemen van Vlaanderen kent, te veranderen. En de minister van Verkeersveiligheid stelde een andere vraag: voldoet de Vlaamse hervorming aan het Europese kader, aangezien het systeem in alle EU-lidstaten geharmoniseerd is? De wet bepaalt dat de inspecteurs vrij moeten zijn van elk belangenconflict, wat niet langer het geval lijkt te zijn wanneer de inspecteur ook de hersteller kan zijn.

De Franse en Nederlandse gevallen

Enige tijd geleden voerde Frankrijk een soortgelijk systeem in, maar de autoriteiten moesten al snel terugkrabbelen en gespecialiseerde structuren opzetten om misbruik te voorkomen. Hetzelfde geldt voor Nederland, waar het de tarieven waren die uit de hand liepen. Het risico bestaat ook dat Europa de certificaten die door erkende inspecteurs worden afgegeven, niet zal erkennen. Wordt vervolgd…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon