Waarom meer rijbewijsintrekkingen in Wallonië dan in Vlaanderen?

De politie heeft haar cijfers voor 2023 over de intrekking van rijbewijzen vrijgegeven. En daaruit blijkt dat er veel meer in Wallonië zijn dan in Vlaanderen, hoewel de bevolking in het noorden groter is. Hoe komt dat?

Gepubliceerd op 15 maart 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom meer rijbewijsintrekkingen in Wallonië dan in Vlaanderen?

De politie trekt steeds meer rijbewijzen in. Dat is natuurlijk verrassend, want de repressiemiddelen zijn aanzienlijk verstrengd en automobilisten zouden in theorie voorzichtiger moeten zijn. Bovendien zijn de straffen voor verkeersovertredingen strenger geworden.

Maar wat VIAS het meest verrast, is het verschil tussen noord en zuid. Er worden veel meer rijbewijzen ingetrokken in het zuiden van het land dan in het noorden. In 2022 trok de politie in Wallonië 7.904 rijbewijzen in, tegen “slechts” 4.640 in Vlaanderen. Dat is een behoorlijk verschil, vooral omdat Vlaanderen dichter bevolkt is.

Het dubbele

De cijfers zijn betrouwbaar, omdat ze worden gecommuniceerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken. En ze bevestigen wat al werd vastgesteld in 2021, een jaar waarin er in Wallonië twee keer zoveel rijbewijsintrekkingen waren als in Vlaanderen. In Brussel merken we ook een stijging van ongeveer 10%: 986 intrekkingen in 2022 tegenover 883 in 2021.

Sommigen vragen zich af hoe dit verschil tussen noord en zuid kan worden verklaard. De minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden (CD&V) legde in het parlement uit dat de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs alleen wordt uitgevoerd wanneer de overtreder wordt tegengehouden, vooral bij alcoholgebruik en dus minder bij snelheidsovertredingen – omdat hiervoor een toestel moet worden opgezet.

Advertentie – lees hieronder verder

iStock-1164067833

Alcohol?

VIAS is terughoudender in zijn analyse, aangezien dit zou betekenen dat Waalse automobilisten meer “onder invloed” rijden dan Vlaamse. De cijfers tonen echter aan dat de vastgestelde alcoholpercentages bij ongevallen bijna identiek zijn in Vlaanderen en Wallonië. Wat is er dan aan de hand?

Andere indicatoren wijzen ook niet in de goede richting voor de Walen. De resultaten van de BOB-campagne van afgelopen winter (2023-2024) tonen bijvoorbeeld aan dat 2,25% van de gecontroleerde Waalse bestuurders te veel gedronken had, tegenover 1,29% van de Vlaamse automobilisten. Tijdens deze periode werden in het zuiden van het land 268 rijbewijzen ingetrokken na een ongeval (waarbij alcoholgebruik werd vastgesteld), vergeleken met 187 in Vlaanderen. Natuurlijk gaat dit over een specifieke periode in het jaar en dekken deze cijfers slechts twee maanden, maar de feiten zijn er.

Andere overtredingen

Betekent dit dat Waalse bestuurders gevaarlijker zijn dan Vlaamse? Eigenlijk moet er worden gerelativeerd. In 2022 werden bijvoorbeeld 4.812 Waalse bestuurders beboet omdat ze een ongeldig rijbewijs hadden, tegenover 7.961 automobilisten in Vlaanderen. Bovendien stelde de politie in 2022 vast dat 3.634 bestuurders bleven rijden na een rijverbod, tegenover 1.651 in Wallonië en 379 in Brussel.

Staan de regio’s dan gelijk? Niet echt, want we weten hoe ingewikkeld en voorlopig inefficiënt de controles zijn voor mensen met een rijverbod. De autoriteiten overwegen het gebruik van ANPR-camera’s hiervoor, of zelfs aan het koppelen van de starter van de auto aan een elektronische toestemming voor het bezit van een rijbewijs. Het is vooral jammer dat het aantal overtredingen zowel in Vlaanderen als Wallonië niet daalt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.