Zoals geweten vallen er te veel doden op de weg, en niet alleen bij jongeren in de weekends. VIAS meldt dat er veel kinderen zijn bij de slachtoffers van verkeersongevallen. De cijfers liegen er niet om: tussen 2010 en 2019 stierven maar liefst 6.128 kinderen van 0 tot 14 jaar op de Europese wegen. In België zijn er 222 jonge slachtoffers geïdentificeerd.
Wel dalen de cijfers al enkele jaren. Inderdaad, in 1992 stierven er 90 kinderen, terwijl er in 2019 slechts 11 slachtoffers waren en zelfs amper 5 in 2020. Noteer wel dat het hier om een ‘vreemd’ jaar ging vanwege de herhaalde lockdowns als gevolg van de Covid-19-pandemie. Hoewel het aantal doden daalt, zijn er nog te veel kinderen betrokken bij een ongeval. Alleen al in 2019 raakten 3.493 kinderen gewond bij ons.
Waarom meer kinderen getroffen?
Volgens VIAS verklaren verschillende factoren het hoge aantal kinderen dat fysiek betrokken is bij een ongeval. Blijkbaar zijn hun beperktere fysieke mogelijkheden een van de belangrijkste redenen voor hun kwetsbaarheid. Maar dat is niet alles: hun beperkte zelfstandigheid impliceert dat ze grotendeels afhankelijk zijn van volwassenen of mensen die ze bijhouden.
Kinderen zouden het ook moeilijk vinden om zich te concentreren op de wegomgeving of het verkeer. Die impulsiviteit is inherent aan hun jonge leeftijd draagt bij aan hun afleiding. Een andere factor zou ook in hun geringer dieptezicht liggen, dat beperkt blijft tot de leeftijd van negen jaar, aldus VIAS. Daardoor kunnen de jongsten de afstand tot een object niet goed inschatten, zeker wanneer ze in beweging zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Risicogedrag van anderen
Natuurlijk zijn kinderen vaak gewoon het slachtoffer van ongepast gedrag en fouten van anderen, vooral volwassenen. 46% van de kinderen reist dagelijks met de auto en 8% met het openbaar vervoer, vervoermiddelen waarover ze duidelijk geen controle hebben. Het aantal slachtoffers tussen de 0 en 14 jaar neemt toe met de leeftijd, wat wijst op een toename van het gevaar dat gepaard gaat met de emancipatie van jongeren en hun bewegingsvrijheid. Tieners kunnen bijvoorbeeld naar school fietsen en zullen zo waarschijnlijk meer worden blootgesteld dan wanneer ze met hun ouders onderweg zijn. Bovendien herinnert VIAS eraan dat 29% van de slachtoffers die jonger dan 15 jaar zijn, met de fiets reden en 22% te voet waren.
Natuurlijk zijn de slachtoffers jonger dan 2 jaar bijna allemaal autopassagiers (84% van de 0-jarigen en 59% van de 2-jarigen). En tussen de 3 en 9 jaar zijn bijna 50% van de slachtoffers eveneens autopassagiers. Uiteraard neemt ook het aandeel slachtoffers op de fiets toe met de leeftijd: 5% van de 2-jarigen, maar 18% van de 8-jarigen en 53% van de 14-jarigen.
Onverantwoordelijke ouders?
VIAS vestigt eveneens de aandacht op de rol van de ouders in deze drama’s. Inderdaad, 7 van de 10 kinderen zouden slecht bevestigd zijn in de auto, of helemaal niet. Nochtans is een degelijk kinderzitje verplicht tot een lengte van 1,35 m. 56% van de kinderen zou slecht geïnstalleerd worden in aangepaste zitjes, terwijl 15% van hen zou reizen in ongeschikte zitjes en in de helft van de gevallen zouden ze ook nog eens slecht gebruikt worden. De politie heeft de afgelopen jaren haar controles en sancties opgevoerd. In 2020 werden namelijk 4.100 boetes uitgedeeld voor verkeerd gebruik of een gebrek aan gepaste zitjes voor de vervoerde kinderen. Noteer dat de boete 174 euro bedraagt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be