Weldra helm verplicht op elektrische step?

De ernstige ongevallen en doden met elektrische steps zijn niet meer te tellen. Voor de gebruikers is het gevaar reëel. Vandaar de wens van VIAS om helmen verplicht te maken. Maar wanneer?

Gepubliceerd op 31 augustus 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Weldra helm verplicht op elektrische step?

Tot nu toe is de helm niet verplicht voor fietsen en steps, behalve voor de zogenaamde speed pedelecs (fietsen tot 45 km/ u) die worden beschouwd als bromfietsen. Voor fietsen (zelfs elektrisch) en elektrische steps waarvan de snelheid is beperkt tot 25 km/u, is het dragen van een helm nog gewoon aanbevolen.

Maar kan binnenkort veranderen voor elektrische steps. Want het VIAS Instituut heeft onderzoek gedaan naar dit vervoermiddel, dat jaarlijks vele ongevallen veroorzaakt, waarvan sommige zeer ernstig. VIAS heeft daarom een studie laten uitvoeren waaruit blijkt dat tussen de 40 en 50% van de verwondingen opgelopen na een val met een elektrische step betrekking heeft op het hoofd. In het onderzoek is ook de mening van traumatologen over het belang van het wel of niet dragen van een helm opgenomen.

iStock-1432901952

Zware gevolgen

Het aantal ongevallen met steps en met lichamelijk letsel is sterk gestegen: van 409 in 2020 steeg het naar 1.748 in 2022. Daarnaast werden in 2021 en 2022 vier sterfgevallen gemeld. Voor het Brussels Parlement gaf het hoofd van de chirurgische kliniek van het UMC Sint-Pieters aan dat veel gevolgen die levenslang zijn na een val (zoals chronische hoofdpijn en zelfs epileptische aanvallen) kunnen worden verlicht als gebruikers een helm dragen. En hoofd- of gezichtstrauma’s zijn ook legio.

Advertentie – lees hieronder verder

In dit kader wil VIAS dat de overheid het dragen van helmen voor steprijders verplicht maakt, ook voor deelsteps, zoals elders in Israël al het geval is. Momenteel beschermen sommige gebruikers zichzelf al met een helm, maar dit is vooral het geval voor wie een eigen step heeft.

En VIAS wil nog verder gaan en ook het dragen van een fluorescerend geel hesje ‘s nachts verplichten, omdat het instituut de koplamp te weinig zichtbaar vindt. Er zou echter geen sprake zijn van uitbreiding van deze maatregelen tot fietsen. Omdat VIAS gelooft dat steps gevaarlijker zijn vanwege hun kleine harde wielen die meer risico op vallen betekenen bij het passeren van een kuil. Het valt nu af te wachten of de politici en de verschillende ministers van Mobiliteit hiervoor oor zullen hebben…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.