Mobiliteit

Waarom gebeuren er zo veel ongevallen met e-steps?

De jongste jaren is het aantal ongevallen met elektrische steps in het verkeer fors gestegen. Welk soort ongevallen komt het vaakst voor? En hoe kunnen ze vermeden worden? Niet alleen onoplettendheid maar ook alcohol blijkt een belangrijke factor.

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 11 jul. 2023 | Leestijd: 4 min

Dat er meer ongevallen met e-steps gebeuren, komt uiteraard omdat er ook meer e-steps in het verkeer rondrijden. Zo is het aantal afgelegde kilometers met een deelstep of eigen step verdrievoudigd tussen 2020 en 2022 (van 0,47 miljoen naar 1,49 miljoen gereden kilometers). Het aantal letselongevallen met een e-step is in dezelfde periode echter verviervoudigd: van 409 in 2020 naar 1.748 in 2022. Zowel in 2021 als in 2022 vielen vier doden te betreuren. Verkeersinstituut Vias analyseerde de pv’s van honderd letselongevallen met e-steps in Brussel in 2020.

Ongevallen op kruispunten

Opvallend: de meeste ongevallen met e-steps gebeuren aan kruispunten (29%). Vaak worden e-steps geraakt door een auto die naar rechts of links draait, terwijl de e-step rechtdoor rijdt (12%). Er gebeuren ook veel ongevallen (14%) op een kruispunt waarbij een e-step en een auto elkaar kruisen en een van de twee partijen geen voorrang verleent. Enkele ongevallen waren dan weer te wijten aan drank- en druggebruik van de e-stepgebruiker.

Advertentie – lees hieronder verder

E-steps

Alcohol en drugs

Bij ongeveer een kwart van de ongevallen was er geen tegenpartij betrokken (23%). Vaak gebeuren ze door onvoorzichtig rijgedrag (13%). Bestuurders zijn onder invloed van alcohol en drugs waardoor ze de controle over hun e-step verliezen. Er gebeurden ook enkele ongevallen waarbij een passagier vervoerd werd (wat nu verboden is). Maar ook externe factoren kunnen aan de basis liggen (10%). Denk bijvoorbeeld aan de kleine wielen die vast geraken in rioolputjes of een gat in het wegdek.

Nog meer oorzaken

Vias ziet nog enkele andere oorzaken van ongevallen met e-steps. Vooral jongere e-stepgebruikers steken vanop het voetpad onvoorzichtig en snel de straat over op een zebrapad, waardoor ze aangereden worden (11%). Uit de analyse blijkt dat er ook met voetgangers en fietsers aanrijdingen zijn (9%). Net zoals fietsers worden ook e-stepgebruikers (4%) het slachtoffer van autobestuurders die hun portier openzwaaien zonder te kijken. In een aantal ongevallen gebeurde het ongeval op het moment dat een wagen een parkeerplaats probeerde te verlaten of op te rijden (6%).

Nieuwe regels

Het is intussen een jaar geleden dat scherpere regels voor e-steps van kracht werden in ons land. Tot voor juli 2022 mochten e-steps nog stapvoets op het voetpad rijden (tot 6 km/u), maar nu mag dat niet meer. Ook een passagier vervoeren is verboden en de bestuurder moet minstens zestien jaar zijn. Volgens Vias is er nog ruimte voor verbetering door bijvoorbeeld de helmdracht verplicht te maken of vaker te controleren op overdreven snelheid en alcoholgebruik.

De bevoegde minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is zich bewust van de risico’s van e-steps: “We houden de ontwikkelingen rond de veiligheid van e-stepgebruikers nauwlettend in de gaten. Indien nodig zullen we zeker niet twijfelen om bijkomende wijzigingen aan te brengen in de regelgeving, om zo de verkeersveiligheid te verhogen.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon