Actualiteit

Nog helemaal geen federaal klimaatakkoord in zicht

Dat Vlaanderen zich als een van de betere ‘klimaatleerlingen’ van de Europese klas wil profileren, weet men inmiddels van in het noorden tot het zuiden van het land. Het ziet er echter niet naar uit dat er binnenkort een federaal klimaatplan, voor gans België dus, op tafel zal liggen. Wel integendeel.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 9 nov. 2021 | Leestijd: 4 min

Op de COP26-klimaatconferentie in Glasgow is België niet als één geheel naar voren getreden. “De standpunten van de verschillende partijen liggen te ver uit elkaar”, zo gaf de Waalse minister van klimaat Philippe Henry gisteren te kennen.

Er werd gehoopt dat er tijdens COP26 een federaal akkoord zou worden bereikt, of op zijn minst een duidelijk plan uitgetekend over wie welke inspanningen moet leveren, maar dat is niet gebeurd. Een meeting tussen de ministers die dinsdag zou plaatsvinden, werd zelfs uitgesteld. “Op korte termijn is het onmogelijk om tot een intra-Belgisch akkoord te komen”, aldus Henry.

Advertentie – lees hieronder verder

Inmiddels vragen de Vlamingen zich af of zij alle zware inspanningen zullen moeten leveren, en of Wallonië al dan niet mee in de – mag gezegd – zeer groene boot gaat springen. “Er is nog te veel onenigheid”, vervolledigde de Waalse minister, wat je natuurlijk als een typisch Belgisch oud zeer mag beschouwen.

Nochtans moet ons land in het kader van het Europese “Fit for 55“-pakket de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 47% verminderen (ten opzichte van 2005) voor de niet-industriële sectoren, namelijk vervoer, gebouwen, landbouw en afvalbeheer. De Vlaamse regering, onder leiding van Jan Jambon (N-VA), schat dat het Vlaams Gewest de CO2-uitstoot slechts met 40% zal kunnen verminderen tegen 2030 (een doelstelling die met 5% is verhoogd).

Hét probleem is dat deze vooruitzichten gedeeltelijk gebaseerd zijn op een reeks nieuwe maatregelen die door de federale regering zijn aangekondigd, maar waarvoor nog geen methodologie bestaat om de effecten voor elk van de gewesten te meten. In deze context kan de doelstelling van 47% niet worden gehaald, temeer daar minister Henry ook erkende dat Wallonië niet over de middelen van Vlaanderen beschikt om deze overgang naar een koolstofarme economie te ondersteunen.

De burger zal (alweer) moeten betalen

money

Zoals iedereen intussen weet, mag de burger de grootste financiële kater verwachten. We zullen met zijn allen verplicht worden om over te schakelen op een (duurdere) elektrische auto en om ons huis op korte termijn beter te isoleren en uiteindelijk met een warmtepomp uit te rusten, aangezien zelfs verwarmen op gas verboden zal worden.

Dit zet kwaad bloed bij heel veel Vlamingen, zeker aangezien de Vlaamse regering heeft beslist om kerncentrales te sluiten ten gunste van CO2-verslindende gascentrales. Desondanks menen tal van milieu-NGO’s dat er daarmee nog niet genoeg inspanningen worden geleverd.

Geduld oefenen

Over deze materie is het laatste woord nog niet gezegd. Geduld is met andere woorden nog een tijdje geboden, aangezien ons land de bijgewerkte en aangescherpte versie van zijn nationale ‘energie- en klimaatplan 2030’ pas in 2023 aan de Europese Commissie moet voorleggen (met daarin meer duidelijkheid over de lastenverdeling van de verschillende regio’s en sectoren). Tot dan mag je nog veel gepalaver van allerhande ministers verwachten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon