Automarkt

Automarkt zakte met 35% in 3 jaar

Op 3 jaar tijd is de automarkt met 35% in volume gedaald. Vormt dat een bedreiging voor de sector? Niet echt, want constructeurs hebben hun marges verhoogd, terwijl sommige merken het nog steeds heel goed doen. Een korte analyse van de Belgische markt.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 5 jul. 2022 | Leestijd: 4 min

De daling van de autoverkoop blijft aanhouden. Terwijl de markt in mei 2022 een daling van -16,7% kende, is ze in juni 2022 opnieuw gedaald met -15,35%, wat de neergang sinds het begin op jaarbasis op 15,92% brengt. Dit is de zoveelste daling op rij voor de sector en ze vergroot de kloof met de cijfers van voor de pandemie verder. De cijfers bevestigen dit: in 2019 werden in de eerste helft van het jaar met 300.000 voertuigen verkocht tegenover ongeveer 195.400 vandaag. Dit is een daling van bijna 35%!

Het is geweten wat deze situatie vooral heeft veroorzaakt: de verstoringen in toeleveringsketens en de tekorten die leiden tot herhaalde stopzettingen van productieketens en dus een lager aanbod op de markt. In plaats van te wachten op betere tijden, hebben de fabrikanten zich aan deze situatie aangepast. Ze hebben hun marges behouden – of zelfs verhoogd – door eerst de kortingen te verlagen en vervolgens door de prijzen in opeenvolgende fasen te verhogen, terwijl het aanbod van instapmodellen ook is verlaagd, omdat dit de voertuigen zijn waarop de marges het laagst zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Terugkeer van het autosalon

In deze context van onzekerheid verloopt de verkoop dan ook steeds moeilijker. In België zorgt namelijk de professionele markt traditioneel voor het grootste deel van de omzet (ongeveer 60%). Maar ook hier exploderen de prijzen, wat betekent dat bedrijven geen voertuigen van hetzelfde niveau meer kunnen aanbieden aan hun werknemers, dat ze contracten verlengen of dat ze van plan zijn om hun voertuigen zelf aan te kopen.

Salon auto 2023

Als positief signaal meldde FEBIAC zopas nog dat het Autosalon van Brussel in januari 2023 (13 tot 22 januari) zal doorgaan. Dat is belangrijk om de particuliere consument terug te brengen naar de dealers en hen overtuigen van de nieuwe technologieën, vooral wat de elektrische voertuigen betreft, die over enkele jaren verplicht worden (2035 in Europa, maar 2029 in Vlaanderen). Voor FEBIAC is de hervatting van het contact met privékopers dan ook essentieel.

Premium blijft scoren

BMW

In de eerste helft van 2022 deden verschillende merken het goed, vooral de premiums die populair blijven in de wagenparken. BMW heeft bijvoorbeeld bijna evenveel auto’s verkocht als in… 2019!  Mercedes staat op de vierde plaats in dit klassement en Audi op de vijfde plaats.

Sommige fabrikanten deden het nog beter, zoals Toyota dat zelfs met 20% is gestegen, van 9.500 auto’s in 2019 naar bijna 11.500. Dit succes is te danken aan de betrouwbaarheid en kwaliteit van het merk, maar vooral aan de hybride technologie die nu wordt erkend, vooral door de bedrijven. In drie jaar tijd heeft het Japanse merk zijn marktaandeel zien stijgen van 3,21% naar 5,8%.

Tweede grote winnaar in deze moeilijke periode: Kia dat met zijn zeer breed technologische aanbod (thermisch, hybride, plug-in, elektrisch) een zeer ruim scala aan alternatieven biedt, allemaal tegen interessante prijzen. Het is afwachten hoe het de komende maanden zal evolueren, maar qua inschrijvingen verwachten we geen herstel. Tenzij het Autosalon 2023 voor een ommekeer gaat zorgen?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon