De Belgische automarkt heeft zich in 2023 hersteld, met 30 procent meer inschrijvingen van nieuwe auto’s tegenover dezelfde periode in 2022. Deze groei is echter niet noodzakelijk toe te schrijven aan de verkoop in 2023. Door tekorten en langere levertijden komen sommige auto’s die al in 2022 werden besteld pas nu aan bij de dealers, volgens Traxio, de federatie van de mobiliteitssector.
Bovendien wordt België gekenmerkt door een markt met twee snelheden: nieuwe auto’s worden nu voor 70 procent gekocht door bedrijven, terwijl particulieren nog maar 30 procent voor hun rekening nemen. Particulieren hebben duidelijk steeds minder geld (of zin) om een nieuwe auto te kopen en geven dus steeds meer de voorkeur aan een tweedehandsauto. De cijfers bevestigen deze evolutie, met een stijging van de tweedehandsmarkt met 7,5 procent in de eerste acht maanden van 2023, goed voor 520.000 tweedehandswagens tegenover 375.000 nieuwe auto’s.
Nieuwe auto’s onbetaalbaar
Traxio bevestigt in zekere zin de financiële realiteit van de Belgen en de daling van de koopkracht. De federatie voorspelt dat de tweedehandsmarkt nog enkele jaren gezond zal blijven, met een stabiel aanbod en stabiele prijzen. De populariteit is dus verzekerd en zou zelfs moeten groeien. Niet alleen de hoge prijzen van nieuwe auto’s houden de klanten tegen. De recente (en sterke) stijging van de rente speelt ook een grote rol in de keuzes van consumenten.
Advertentie – lees hieronder verder
Traxio heeft de markt geanalyseerd en vastgesteld dat compacte auto’s en Duitse merken de voorkeur genieten van Belgische automobilisten. Het populairste model blijft de Volkswagen Golf, gevolgd door de Volkswagen Polo, de Opel Corsa, de BMW 3 Reeks en de Ford Fiesta.
Terug naar benzine
Uit de cijfers van Traxio blijkt ook dat benzinewagens nu het populairst zijn, wat natuurlijk een gevolg is van de maatregelen van de overheid om dieselmotoren, die zogezegd vervuilender zijn, te verbannen. Hierdoor dalen de prijzen van dieselmodellen, wat een kans kan zijn voor bestuurders die veel kilometers per jaar rijden (minstens 30.000 km). Diesels zijn nu eenmaal zuiniger.
Traxio wijst er ook op dat het aanbod van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt gekrompen is tot slechts 1,7 procent. Je moet er dus zeer snel bij zijn om er een te vinden. En vanaf januari wordt het mogelijk nog iets moeilijker en zal de vraag vooral in Vlaanderen stijgen door de aankooppremie die ook toegekend wordt voor deze auto’s. Traxio verwacht echter niet dat de vraag heel sterk zal stijgen. Volgens de sectorfederatie zal de verschuiving geleidelijk verlopen.
Duitsers op kop
De statistieken van Traxio tonen dat Duitse merken erg gewild zijn en dat hun populariteit nog toeneemt. Dit jaar steeg het aantal transacties met 5,1 procent voor Volkswagen, 10,4 procent voor BMW en zelfs 14,8 procent voor Mercedes. En dat is logisch: in onzekere tijden zoeken mensen hun toevlucht tot vaste waarden. En daar horen Duitse merken bij, net als Toyota’s, die zich altijd onderscheiden door hun betrouwbaarheid. De levensduur lijkt dus een belangrijk criterium te zijn voor kopers en dat is begrijpelijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be