Booming inschrijvingen en een paradigmaverschuiving voor de Belgische automarkt

De automarkt kent een duidelijke opleving in de eerste helft van 2023. Fabrieken zijn nu in staat om te produceren en te leveren, terwijl de Belgische markt een paradigmaverschuiving, een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid, ondergaat: ze is structureel gericht op “bedrijfswagens”.

Gepubliceerd op 5 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Booming inschrijvingen en een paradigmaverschuiving voor de Belgische automarkt

Dit is goed nieuws voor de automarkt, uitstekend zelfs sinds de crisis van Covid 19. In de eerste helft van 2023 werden in België 264.475 auto’s verkocht, wat overeenkomt met een stijging van +35,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De automarkt is dus terug in de zwarte cijfers, en meer goed nieuws voor kopers is dat de levertijden bijna weer normaal zijn.

In L’Echo getuigden verschillende vertegenwoordigers van de merken van dit herstel. Er is natuurlijk ook nog steeds de wachttijd voor leveringen, aangezien de voertuigen vele maanden geleden werden besteld maar dat neemt niet weg dat globaal gezien het herstel zelfs sterker is dan verwacht. Zou dit een tijdelijk fenomeen kunnen zijn? Ja, volgens de specialisten, die een jaarlijkse markt tussen de 420.000 en 450.000 auto’s verwachten, wat veraf ligt van de 550.000 verkochte exemplaren in 2019. Anderen zijn dan weer optimistischer, maar niet in die mate dat ze meer dan 495.000 auto’s per jaar verwachten.

Juni 2023 ging als een trein

In juni was er een ware explosie in de verkoop, die natuurlijk kan worden verklaard door de verandering in de wetgeving: veel bedrijven bestelden plug-in hybrides om onder het huidige regime te blijven vallen. Het scenario zal de komende maanden heel anders zijn, ook al blijven plug-in hybrides fiscaal aantrekkelijk.

Advertentie – lees hieronder verder

Een paradigmaverschuiving

De fiscale situatie en de overgang naar elektrische auto’s accentueren nog meer de nieuwe kenmerken van de Belgische markt, die nu voor twee derde wordt gedomineerd door bedrijfswagens, een markt die BMW perfect heeft aangegrepen met een marktaandeel van 10,23.

bmw-showroom

Particuliere klanten daarentegen werken op een andere manier: ze kopen minder nieuwe auto’s (en dat is begrijpelijk, gezien de prijs van elektrische auto’s en de onzekerheid over de toekomst van brandstof). Daardoor groeit de tweedehandsmarkt en hebben auto’s een betere doorverkoopwaarde. En dit zal waarschijnlijk ook zo blijven voor elektrische auto’s, waarvan sommigen denken dat ze 20 jaar meegaan in plaats van de huidige 12 jaar. Dat valt nog te bezien. Het is niet verwonderlijk dat Dacia het leidende merk is op de particuliere automarkt. Aan de andere kant staat de Roemeense fabrikant ‘slechts’ 8e voor bedrijfsauto’s – en dat is niet slecht.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.