Dit is goed nieuws voor de automarkt, uitstekend zelfs sinds de crisis van Covid 19. In de eerste helft van 2023 werden in België 264.475 auto’s verkocht, wat overeenkomt met een stijging van +35,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De automarkt is dus terug in de zwarte cijfers, en meer goed nieuws voor kopers is dat de levertijden bijna weer normaal zijn.
In L’Echo getuigden verschillende vertegenwoordigers van de merken van dit herstel. Er is natuurlijk ook nog steeds de wachttijd voor leveringen, aangezien de voertuigen vele maanden geleden werden besteld maar dat neemt niet weg dat globaal gezien het herstel zelfs sterker is dan verwacht. Zou dit een tijdelijk fenomeen kunnen zijn? Ja, volgens de specialisten, die een jaarlijkse markt tussen de 420.000 en 450.000 auto’s verwachten, wat veraf ligt van de 550.000 verkochte exemplaren in 2019. Anderen zijn dan weer optimistischer, maar niet in die mate dat ze meer dan 495.000 auto’s per jaar verwachten.
Juni 2023 ging als een trein
In juni was er een ware explosie in de verkoop, die natuurlijk kan worden verklaard door de verandering in de wetgeving: veel bedrijven bestelden plug-in hybrides om onder het huidige regime te blijven vallen. Het scenario zal de komende maanden heel anders zijn, ook al blijven plug-in hybrides fiscaal aantrekkelijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Een paradigmaverschuiving
De fiscale situatie en de overgang naar elektrische auto’s accentueren nog meer de nieuwe kenmerken van de Belgische markt, die nu voor twee derde wordt gedomineerd door bedrijfswagens, een markt die BMW perfect heeft aangegrepen met een marktaandeel van 10,23.
Particuliere klanten daarentegen werken op een andere manier: ze kopen minder nieuwe auto’s (en dat is begrijpelijk, gezien de prijs van elektrische auto’s en de onzekerheid over de toekomst van brandstof). Daardoor groeit de tweedehandsmarkt en hebben auto’s een betere doorverkoopwaarde. En dit zal waarschijnlijk ook zo blijven voor elektrische auto’s, waarvan sommigen denken dat ze 20 jaar meegaan in plaats van de huidige 12 jaar. Dat valt nog te bezien. Het is niet verwonderlijk dat Dacia het leidende merk is op de particuliere automarkt. Aan de andere kant staat de Roemeense fabrikant ‘slechts’ 8e voor bedrijfsauto’s – en dat is niet slecht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be