Het is geen geheim dat de alom fors gestegen consumentenprijzen van de voorbije jaren vele mensen een beetje armer hebben gemaakt, maar ook een select clubje heel veel rijker. Aan deze lui verdienen autobouwers als Ferrari, Rolls-Royce en co goed geld: verschillende van deze boetiekmerken draaien al enkele jaren op rij recordcijfers. Bovenaan die automobiele voedselketen staat Bugatti, de exclusiefste van allemaal.
Een half miljoen euro, dat is niet de prijs van een Bugatti, maar wel het gemiddelde bedrag dat de kopers van zo’n auto gemiddeld spenderen in de optiecatalogus. Dat vertelde ceo en gedeeltelijk eigenaar Mate Rimac in een interview aan Top Gear Magazine. “We hebben speciale programma’s voor onze klanten, dus de auto’s zijn meer en meer maatwerk”, aldus de Kroaat (foto).
Advertentie – lees hieronder verder
Het zit in de details
Anders dan bij gewone autobouwers kies je bij Bugatti niet uit een lijstje met extra’s, genre zetelverwarming, metaalkleur of een grotere wielmaat, maar kan je je auto helemaal naar wens laten inrichten. De zogenaamde Sur Mesure-afdeling schenkt de mogelijkheid om onderdelen als het radiatorrooster, de velgen of zelfs het oliekapje volledig naar eigen ontwerp te maken. Ook binnenin zijn de mogelijkheden legio: hoofdsteunen, deurpanelen, plafond of tapijten maken ze met de glimlach in de kleur die de klant wenst, zonder oordeel over de smaak.
Helaas heeft de Franse autobouwer geen configurator op zijn website, laat staan een ordinaire prijslijst. Af en toe lekt er zo echter weleens eentje uit. Zo weten we dat een op maat gemengde kleurlak je ongeveer 211.000 euro kost, en een glazen dak zo’n 60.000 euro. Zelfs details gaan gauw in de duizenden euro’s. Gordels in een andere kleur dan het standaard zwart, kosten een kleine 2.400 euro. Om te zwijgen van de meer dan 50.000 euro die je kan spenderen aan inlegpaneeltjes in het interieur. Op die manier is het niet verwonderlijk dat je gauw een half miljoen kwijt bent aan opties.
De kaap van 500 km/u
Een klant bestelde bij Bugatti zelfs een wereldrecord. Rimac: “De zoon van een van onze klanten kwam op het Goodwood Festival of Speed met een idee. Hij zei dat ze al een World Record Edition hadden van de Veyron en de Chiron, en of het niet geweldig zou zijn om ook een World Record Edition van de Mistral te hebben. Waarom ook niet, zo dachten we? We hebben dus naar onze klant geluisterd en lieten weten dat we er speciaal eentje voor hen zouden maken als dat zo belangrijk was voor hen. En dat hebben we dan ook gedaan. Voor sommige klanten gaan we een stapje verder en bouwen we echt iets unieks.”
Zodoende liet Bugatti recent weten dat ze met deze Mistral het snelheidsrecord voor cabrio’s had gevestigd, met een topsnelheid van liefst 454 km/u. Dit deden ze op een hogesnelheidspiste in Duitsland, met voormalig Le Mans-winnaar en vaste demonstratierijder Andy Wallace aan het stuur.
Daarmee houdt het niet op voor Bugatti, stilaan komt de kaap van 500 km/u in zicht. “Voor mij draait alles rond het verleggen van grenzen en de lat hoger leggen”, aldus Rimac. “Zo stuwen we ook de bandentechnologie vooruit. Banden van vandaag zijn van een compleet ander niveau dan 30 jaar terug.” Hij maakt er geen geheim van dat Bugatti graag de kaap van de 500 km/u wil ronden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be