Chinese merken niet winstgevend voor 2030?

Tot nu toe werden de Chinese autoconstructeurs vaak heel sterk voorgesteld. Ook financieel. Maar volgens een analyse van consultant Alixpartners klopt dat beeld niet. Er zouden zelfs weinig merken van elektrische auto’s winstgevend zijn voor 2030. Een reus op lemen voeten?

Gepubliceerd op 15 juli 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Chinese constructeurs zijn machtig, domineren de hele waardeketen van elektrische auto’s en gaan de rest van de wereld verpletteren: dat denken veel mensen. Ze zijn ervan overtuigd dat de westerse auto-industrie momenteel achterloopt en onmogelijk de Chinese merken kan inhalen. Maar analisten zien dat anders, zeker die van economisch adviesbureau Alixpartners. Volgens hen zijn de Chinese constructeurs erg kwetsbaar en zullen ze moeite hebben om break-even te draaien. Dit zou niet lukken voor 2030.

Volgens Alixpartners zullen slechts 19 van de 137 Chinese merken winstgevend zijn… tegen het einde van het decennium. En de andere merken? Die zullen verdwijnen, consolideren (opgaan in een grotere speler) of slechts een symbolisch marktaandeel veroveren.

Redenen voor kwetsbaarheid

Waarom komen de Chinese constructeurs in de problemen? Heel eenvoudig omdat er een prijzenoorlog woedt in China. Die is nu al bijna twee jaar bezig en zet de marges natuurlijk onder druk. De Chinese autoconstructeurs verdienen dus niet goed. Deze prijzenoorlog wordt ook aangewakkerd door de grote spelers, zoals Tesla en BYD. Zolang deze constructeurs nog (kleine) brutomarges overhouden, zullen ze elkaar blijven bekampen, wat de financieel minder stevige merken natuurlijk nog meer verzwakt.

In China daalde de gemiddelde verkoopprijs van een auto vorig jaar met 13,4%, maar tegelijk stegen de marges van de constructeurs met 7,8%. Het bewijst dat de Chinese merken de productieprocessen beheersen. De Chinezen verlagen hun kosten voortdurend door hun leveranciers onder druk te zetten en auto’s in steeds kortere tijd te ontwikkelen.

Advertentie – lees hieronder verder

33% van de wereldmarkt in 2030?

Analisten schatten dat China tegen 2030 33% van de wereldmarkt voor auto’s in handen heeft en 45% van de auto’s op ‘nieuwe energie’, met andere woorden elektrische en plug-inhybride auto’s. Zorgwekkend? Ja en nee, want de economische verwachtingen zijn al bijgesteld. De Chinese verovering van buitenlandse markten zou toch niet zo brutaal verlopen als eerst voorspeld, met name in Europa (12% in plaats van de voorspelde 15%), waar invoerheffingen de Chinese opmars wellicht vertragen.

Volgens waarnemers werpen de risico’s van Chinese fabrikanten en hun strategie van snelle verovering hun vruchten af. De Chinese merken ontwikkelen zich snel en passen zich aan de geldende regelgeving aan om sneller te kunnen gaan. Ze krijgen staatssteun en laten hun personeel tot 140 overuren per maand presteren, terwijl dit bij andere fabrikanten beperkt is tot 20 uren per maand, en dan nog.

 

Natuurlijk roept de toestand van de Chinese autosector ook vragen op. De consolidatie van BYD is onvermijdelijk, net als de groei van Leapmotor dat banden heeft met Stellantis of Xpeng dat samenwerkt met Volkswagen. De vraag is dus hoe lang de Chinese overheid haar constructeurs blijft steunen met subsidies, leningen aan lage rente, goedkope grondaankopen enzovoort. Als deze oneerlijke praktijken blijven duren, hoeven de Chinese constructeurs zelfs niet winstgevend te zijn om de wereld te blijven veroveren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

Deze week 4 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.