Coalitie van landen tegen verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035

Het Europees Parlement heeft ingestemd met de ban van de verbrandingsmotor in 2035, maar de reacties daartegen nemen sterk toe. Verschillende landen hebben zich al verenigd tegen dit besluit. Gaat dit tot een ommekeer leiden?

Gepubliceerd op 28 juni 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Coalitie van landen tegen verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035

Begin juni 2022 stemde het Europees Parlement voor het stopzetten van de verkoop van nieuwe thermische auto’s tegen 2035. Dit is een voorstel van de Europese Commissie om tegen 2050 een neutrale koolstofbalans te bereiken. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2035 geen enkele dealer nog nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mag verkopen, ook geen hybrides.

Noteer echter dat deze regeling al enkele uitzonderingen kent, met name door het zogenaamde “Ferrari”-amendement dat de deadline uitstelt tot 1 januari 2036 voor kleine luxemerken (met minder dan 10.000 voertuigen per jaar) en dat zelfs de productie van kleine series, dat wil zeggen voertuigen die in minder dan 1.000 exemplaren per jaar worden geproduceerd, volledig wordt vrijgesteld. Voor die laatsten blijft dus alles geoorloofd.

In eerste instantie leek die beslissing vrij goed aanvaard, ook al staken de constructeurs hun bezorgdheid duidelijk niet onder stoelen of banken, vooral in de huidige economische context die wordt gekenmerkt door tekorten, verstoringen in de toeleveringsketens en de explosie van de energiekosten. Maar daar komt verandering in. Onder leiding van Italië heeft een reeks landen zich zojuist verenigd tegen dit verbod. Het gaat om Bulgarije, Portugal, Slowakije en Roemenië. Deze groep ‘dissidenten’ stelt voor om de termijn uit te stellen tot 2040. Kortom, nauwelijks gestemd, zou deze maatregel al afgevoerd kunnen worden!

Rechtvaardigingen

Production_EV

Advertentie – lees hieronder verder

De landen die nu nee zeggen tegen deze exit uit thermische energie voeren als argument aan dat ze “onevenredige en onnodige kosten voor de automobielsector en voor de consumenten” willen vermijden. In het voorstel wordt daarom voorgesteld om de emissies van nieuwe voertuigen in 2035 met 90% te verminderen en tegen 2040, d.w.z. 5 jaar later dan de oorspronkelijke deadline, totale neutraliteit te bereiken.

Het Italiaanse verzoek stelt verder dat “het bereiken van emissievrije mobiliteit het overwinnen van obstakels vereist: het vergroten van de laadinfrastructuur, het ontwikkelen van de productie van batterijen, het verbeteren van de huidige technologieën op een kosteneffectieve manier, het introduceren van incentives voor consumenten.”

Dit opkomende protest zou de komende weken nog kunnen aanzwellen met de komst van andere landen. Onder hen zou Duitsland een bijzonder sterke plaats kunnen innemen, omdat deze reus van de auto-industrie al pleit voor flexibiliteit, onder andere door het gebruik van e-brandstoffen voor verbrandingsmotoren.

Op dinsdag 28 juni moeten de milieuministers van elke EU-lidstaat een standpunt innemen en de datum van 1 januari 2035 al dan niet accepteren. Een beslissend moment dat bij twijfel de overgang naar de volledige elektrificatie wel eens sterk zou kunnen vertragen.

Falend lobbyen?

strasbourg_2035

Verrassend genoeg werd gedacht dat achter de schermen de lobbyisten hun strijd al hadden gevoerd, met als resultaat het zogenaamde “Ferrari” –amendement (121) dat meer speelruimte biedt aan luxemerken. Maar dat blijkt tegen te vallen, want er rijst veel protest na de stemming. En dit terwijl vele merken zich al enkele jaren voorbereiden op de overgang naar de elektrische auto en sommigen zelfs het einde van de verbrandingsmotor in hun gamma vanaf 2030 beloven. Wat is dus het probleem?

Waarom komen de argumenten van de tegenstanders nu pas naar boven komen? Waarom strijd voeren als de oorlog al voorbij is? Toegegeven, er is nog een mogelijkheid om enkele minimale wijzigingen te bekomen, maar ook dat zal moeilijk worden en de kans is groot dat de exit tegen het einde van het jaar definitief en in zijn geheel zal worden goedgekeurd. Het toont vooral aan hoe ongeorganiseerd en verdeeld de autosector is.

VE_2035

Dat wilde Carlos Tavares ook laten zien door de Stellantis Groep terug te trekken uit de Europese vereniging van autoconstructeurs (ACEA). Feit is dat de Europese industrie niet meer op één lijn zit en vooral Frankrijk en Duitsland met elkaar in oorlog zijn via Carlos Tavares en Olivier Zipse, de baas van BMW en ACEA. Velen maken zich dan ook zorgen over deze gedwongen opmars naar de elektrificatie. Alain Prost zelf, die nog steeds in de hogere regionen van de autowereld vertoeft, hekelde dat “een rode loper wordt uitgerold naar de Chinezen”.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.