Het verhaal van John Z. DeLorean is intrigerend: deze voormalige nummer 2 van General Motor legde midden de jaren ’70 zijn directeursfunctie neer om een eigen automerk op te richten. Het doel van DMC, wat voor ‘DeLorean Motor Company‘ stond, was om van de DMC-12, een redelijk zuinige (maar alles behalve krachtige) en duurzame sportwagen ontworpen door ItalDesign, een kassucces te maken. Uiteindelijk zou de DeLorean een icoon van de eighties worden, maar niet alles liep zoals gepland, om het zacht uit te drukken.
De DMC-12 rolde uit financiële overwegingen van de band in Belfast, waar men hoopte dat de fabriek voor minder spanningen tussen de bevolking zou zorgen. Noord-Ierland vormde toen het toneel van tal van conflicten (denk maar aan de aanslagen van de IRA) en de versbakken automaker kreeg financiële hulp van de overheid. Desondanks had het model te lijden onder talrijke productievertragingen en kinderziekten die ernstige gevolgen hadden voor de verkoop ervan.
De cashflow-problemen werden zodanig groot dat DMC in 1982 failliet ging. Als overmaat van ramp werd CEO John DeLorean aangeklaagd voor handel in cocaïne.
Advertentie – lees hieronder verder
In plaats van een American Dream werd DeLorean dus een ware nachtmerrie. Niet alleen voor de bezieler maar ook voor zijn familie en de vele medewerkers. Honderden mensen verloren hun baan in een al zeer onstabiel land met een grote werkloosheidgraad en de inboedel van de fabriek ging alle kanten uit.
En plots… wilde iedereen een DeLorean
De wrange nasmaak van het faillissement werd nog groter in 1985, drie jaar na het bankroet, toen de DeLorean DMC-12 extreem populair werd dankzij de release van ‘Back to the Future‘ met Michael J. Fox in de hoofrol. Van die blockbuster werden bovendien twee eveneens succesvolle sequels uitgebracht, telkens met een DeLorean als rijdende teletijdsmachine op de cover. Plots wilde de hele westerse wereld een exemplaar, terwijl de auto simpelweg niet meer via officiële kanalen te koop was…
De DMC-12 is sinds jaar en dag een verzamelobject om ‘u’ tegen te zeggen. De filmauto werd zelfs erkend door de American Historical Vehicle Assocation. Om de zoveel tijd wordt bericht dat het model wederom leven wordt ingeblazen, maar dat nieuws wordt steeds de kop wordt ingedrukt, op enkele speciale projecten na, zoals een DeLorean met een extra krachtige V6 en een elektrische DeLorean (EV). Toch is er nu écht hoop dankzij Stephen Wynne, een Texaan die de naam DeLorean Motor Company, de exploitatierechten en de voorraad onderdelen die na de sluiting van de fabriek waren overgebleven, heeft opgekocht.
Welkom in Texas
DMC is nu dus gevestigd in Texas en zou zo’n 4 miljoen onderdelen voor de DMC-12 bezitten, alsook een grote hangar voor onderhoud en restauratie met plaats voor 30 tot 50 DeLoreans. Men is van plan om bestaande exemplaren op te lappen, maar ook om het legendarische model effectief opnieuw in productie te laten gaan.
Echt?
Blijkbaar wel. Wynne beweert dat “de productiefase nabij is” en dat zijn bedrijf bezig is met de installatie van de onderdelenrekken die rechtstreeks uit de Ierse fabriek komen.
Net als toen worden drie productielijnen opgezet (carrosserie, chassis en assemblage) om de 2.850 onderdelen samen te brengen die nodig zijn om een DMC-12 te produceren.
Genoeg vleugeldeuren?
Naar het schijnt heeft het Texaanse DMC ongeveer 1.000 vleugeldeuren, het meest typerende element van de DeLorean, in voorraad. Voorlopig kan (of wil) niemand bevestigen of de “nieuwe” DeLoreans ook naar Europa zullen worden uitgevoerd. Wij zouden een testrit in ieder geval niet weigeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be