Automarkt

De markt voor tweedehands auto’s groeit niet meer

Exact een week geleden berichtte Gocar over de slechte maand januari waarin het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens verder in vrije val was. Dezelfde trend is nu ook van toepassing op de occasiemarkt, zij het iets gematigder. Toch beginnen handelaars zich stilaan zorgen te maken.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 9 mrt. 2022 | Leestijd: 3 min

Dat de markt van nieuwe auto’s in vrije val is, heb je ongetwijfeld al meerdere maanden vernomen. Die daling heeft volgens de sector in de eerste plaats met het aanhoudende tekort aan microchips te maken, met als gevolg dat klanten immens lang moeten wachten op de levering van hun vierwieler – in bepaalde gevallen zelfs 2,5 jaar. De oorlog in Oekraïne doet daar trouwens geen goed aan, want de schaarste aan halfgeleiders zal alleen maar toenemen en zelfs kabelbomen vallen alsmaar moeilijker vast te krijgen.

Intussen wreven autoverkopers van tweedehandse modellen zich stevig in de handen. Hun markt floreerde immers en dat zorgde zelfs voor een verhoging van de prijzen (en dus de winsten). Nu wordt echter gevreesd dat er ook aan dat mooie liedje een einde komt.

Advertentie – lees hieronder verder

De naakte cijfers

occasion

Januari leek op het eerste gezicht geen slechte maand voor verkopers van tweedehandsvoertuigen. Traxio meldt zelfs een stijging van 0,1% in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Maar met januari 2020 vergeleken, ziet het er allemaal minder rooskleurig uit (-12,8%).

Kijken we naar februari, dan zien we geen enkele stijging meer, ook niet ten opzichte van de maand voordien. In totaal werden er tijdens die 28 dagen 54.536 tweedehandswagens in het verkeer gebracht, of 7,6% minder dan in de eerste maand van dit jaar. Verwacht wordt dat de daling in maart nog groter zal zijn.

Amper 1,3% elektrische auto’s

Iets meer dan de helft van de ingeschreven occasies (52%) rijden op benzine, terwijl diesels net geen 41% voor hun rekening namen. Niet slecht, rekening houdend met het feit dat de lage-emissiezones (LEZ) in België strenger zijn geworden.

Geëlectrificeerde modellen zijn van hun kant nog lang niet zo populair als onze overheid zou willen. Hybrides (plug-in en gewone) tekenden voor amper 5,3% en elektrische auto’s voor een schamele 1,3%. Zou dit met de hoge prijzen voor elektriciteit en de veel te trage uitrol van de Belgische laadinfrastructuur te maken hebben? Toch één lichtpunt is dat een elektrische auto opladen deze maand goedkoper is geworden. Lees er hier alles over.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon