Auto-industrie

Diesels hebben hun laatste woord misschien nog niet gezegd…

Geschreven door Maxime Hérion | 06/05/2021

Door lucht in de uitlaat te blazen zou de NOx-uitstoot beperkt kunnen worden. Een ontdekking die de levensverwachting van dieselmotoren op de markt kan verlengen.

Onlangs gooide het Britse tijdschrift Autocar een stok in het hoenderhok vijver met de bewering dat injecteren van “schone” lucht in de uitlaat van een dieselvoertuig de NOx-uitstoot zou verminderen. Dankzij een efficiëntere verbranding dan benzine, stoot een “diesel” namelijk van nature meer NOx uit en de lage temperatuur van zijn uitlaatgassen laat niet toe om stikstofoxide te neutraliseren.

Twee oplossingen

Tot nu toe was de enige technische oplossing om de NOx-uitstoot te verminderen, de katalysator zo dicht mogelijk bij de motor te plaatsen. Wat veel problemen veroorzaakt, bijvoorbeeld wat de benodigde ruimte betreft. De nieuwe ontdekking maakt de installatie mogelijk van een compressor die lucht blaast waarin een beetje brandstof wordt geïnjecteerd. Daardoor wordt de temperatuur van de katalysator en de deeltjesfilter verhoogd om de NOx in stikstof en water om te zetten. Deze technologie is nuttig in bepaalde fasen, zoals stationair draaien of opstarten, en kan dieselvoertuigen aanpassen om aan de toekomstige te voldoen.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's