Onlangs gooide het Britse tijdschrift Autocar een stok in het hoenderhok vijver met de bewering dat injecteren van “schone” lucht in de uitlaat van een dieselvoertuig de NOx-uitstoot zou verminderen. Dankzij een efficiëntere verbranding dan benzine, stoot een “diesel” namelijk van nature meer NOx uit en de lage temperatuur van zijn uitlaatgassen laat niet toe om stikstofoxide te neutraliseren.
Twee oplossingen
Tot nu toe was de enige technische oplossing om de NOx-uitstoot te verminderen, de katalysator zo dicht mogelijk bij de motor te plaatsen. Wat veel problemen veroorzaakt, bijvoorbeeld wat de benodigde ruimte betreft. De nieuwe ontdekking maakt de installatie mogelijk van een compressor die lucht blaast waarin een beetje brandstof wordt geïnjecteerd. Daardoor wordt de temperatuur van de katalysator en de deeltjesfilter verhoogd om de NOx in stikstof en water om te zetten. Deze technologie is nuttig in bepaalde fasen, zoals stationair draaien of opstarten, en kan dieselvoertuigen aanpassen om aan de toekomstige Euro 7-norm te voldoen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be