Chinese autoconstructeurs vestigen zich stilaan in Europa en dus ook in België. In 2023 werden er 9.804 Chinese auto’s geregistreerd, wat meer dan een verdubbeling is ten opzichte van 2022 waarin 4.000 auto’s werden verkocht. Dit is een stijging van +145% en toont aan dat de marktaandeel van Chinese auto’s twee keer zo snel groeit als de totale markt, met 2% in 2023 tegenover 1,2% in 2022. Natuurlijk, iets minder dan 10.000 auto’s op een markt van 476.000 voertuigen kan nog steeds als bescheiden worden beschouwd… Maar als de groei zich op deze manier voortzet, wat zal er dan gebeuren over 4 of 5 jaar?
Zeer uiteenlopende cijfers
We moeten er echter niet van uitgaan dat alle Chinese merken een aanhoudende groei kennen in België. De verkoop wordt vooral gestuwd door drie merken: MG, Polestar en Lynk&Co. Als we kijken naar de resultaten per verkocht model, zien we dat MG bijna de helft van de registraties voor zijn rekening neemt, met 4.990 exemplaren van de MG4 in 2023, vergeleken met 938 een jaar eerder. Een prestatie voor het merk die hen in staat stelt om te klimmen naar de 23e plaats in de ranglijst van autofabrikanten, vóór Suzuki, Jeep en zelfs DS!
Polestar eindigde op de 28e plaats met 2.564 geregistreerde auto’s. Daarna volgde Lynk&Co, dat net als Polestar eigendom is van Geely, op de 32e plaats met 1.372 verkochte auto’s, iets minder dan in 2022 (-7,11%).
Advertentie – lees hieronder verder
En BYD dan?
Als we het hebben over Chinese auto’s, wordt vaak het merk BYD genoemd. Hoe zit het daarmee? BYD kende een groei van 1.263% tot… 559 auto’s. Maar dit is natuurlijk nog maar het begin, want het merk gaat nieuwe dealerschappen openen, terwijl er later dit jaar ook belangrijke modellen geïntroduceerd zullen worden, zoals de mooie sedan Seal of de kleine Dolphin. Het nieuwe jaar heeft dus alle kans om een beter jaar te worden voor BYD in ons land.
De andere Chinese merken hebben dus niet veel verkocht. De importeur One Automotive, die verschillende merken vertegenwoordigt, verkocht 133 DFSK, 78 BIAC, 15 Forthing, 14 SWM, 7 FAW, 7 Seres en 2 JAC. Hetzelfde geldt voor Cardoen, dat Aiways vertegenwoordigt en 34 nieuwe kopers heeft gevonden. En het gaat even slecht bij Maxus, met slechts nieuwe 16 registraties voor de Mifa9. Niet alle Chinese fabrikanten zijn dus succesvol. En dat is normaal, aangezien we weten dat de markt – en de merken – zich in de komende maanden en jaren zullen richten op efficiëntie en concurrentiekracht. Er staan dus grote verliezen te wachten voor sommige merken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be