Bij de start van het jaar 2023 heeft de Belgische automobielfederatie FEBIAC enkele berekeningen gemaakt. De federatie stelt vast dat de verkoop van elektrische auto’s constant stijgt, een groei die de komende jaren alleen maar zal toenemen. De prognoses zijn opmerkelijk omdat ze vooroplopen op het kader dat Europa heeft vastgelegd, met een exit van verbrandingsmotoren in nieuwe auto’s vanaf 1 januari 2035.
Maar volgens FEBIAC, dat prognoses tot 2040 maakte, kan de transitie in België veel sneller verlopen dan verwacht. De federatie verwacht namelijk dat de verkoop van elektrische wagens die van dieselwagens al vanaf 2023 overtreft. Twee jaar later, in 2025, zouden ook de benzinemotoren en plug-inhybrides ingehaald worden door de uitstootvrije wagens. Verrassend, want tot nu toe zijn de prijzen van elektrische auto’s niet bepaald democratisch. Bovendien is er nog geen echte urgentie, in die zin dat Europa de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor nog twaalf jaar toelaat. Zo’n snelle transitie is onverwacht, vooral omdat eerst nog de Euro 7-norm in werking treedt (2025).
65 procent elektrisch in 2030?
Nog volgens de schattingen van FEBIAC zullen de volledig elektrische auto’s in 2030 65 procent van de markt van nieuwe wagens vertegenwoordigen, terwijl ze nu maar goed zijn voor minder dan 10 procent van de verkoop. Rekening houdend met hun prijs, lijken elektrische auto’s vandaag alleen interessant voor bedrijven die genieten van de fiscale aftrekbaarheid. Particulieren hebben dit voordeel niet. Ze kiezen slechts in circa 3 procent van de gevallen voor een elektrische auto. Bovendien staat een groot deel van de Belgen nog altijd twijfelachtig tegenover de adoptie van de elektrische auto (35 procent).
Advertentie – lees hieronder verder
Wat kan de transitie nog versnellen? Om te beginnen kan een groter aanbod de vraag stimuleren, met bijvoorbeeld meer gezinswagens met lagere batterijcapaciteiten die helpen om de prijs te verlagen. Zo bereidt Volkswagen zich voor op de lancering van een elektrische stadsauto. De fabrikant stelt vast dat elektrische auto’s nu al zo’n 20 procent van zijn totale verkoop vertegenwoordigt. Dat is niet niks en de groep verwacht dat dit aandeel nog zal stijgen na het Autosalon van Brussel van vorige maand.
De overgang naar de Euro 7-norm kan ook het aankoopgedrag beïnvloeden. De nieuwe technologieën die nodig zijn tegen vervuiling zijn namelijk duurder en zullen de prijzen van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren verhogen. De elektrische auto kan profiteren als het verschil tussen de soorten motorisaties afvlakt.
Andere beperkingen
We mogen niet vergeten dat de woonplaats van de burgers wellicht ook een belangrijke rol speelt. Dieselwagens worden volledig verboden in Brussel vanaf 2030 en benzinewagens vanaf 2035. Gent en Antwerpen bestuderen momenteel de mogelijkheid om hetzelfde te doen (vanaf 2031 voor diesel en 2035 voor benzine). Andere grootsteden hebben een gelijkaardige aanpak, zoals Parijs, dat dieselmotoren zelfs al verbiedt vanaf … 2024. Op zijn zachtst gezegd een ontmoedigende context.
De omschakeling wordt ook gepusht door de constructeurs zelf, die hun aanbod van verbrandingsmotoren onvermijdelijk zullen verminderen. Kijk maar naar Stellantis, dat 70 procent elektrische auto’s wil verkopen vanaf 2030. De Amerikaans-Frans-Italiaanse groep is zeker niet de enige die zo te werk gaat en dus ingrijpende technische en commerciële keuzes maakt. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be