Zou het nog mogelijk zijn: zou diesel – en de verbrandingsmotor in het algemeen – zijn revanche kunnen nemen en de elektrische auto overtreffen? De vraag mag zeker gesteld worden, aangezien er in januari 2024 meer registraties van dieselauto’s dan van elektrische auto’s waren in Europa. Een opmerkelijke situatie, maar toch reëel volgens de cijfers van ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten.
Uit de cijfers blijkt dat het aandeel dieselauto’s 13,4% heeft bereikt, tegenover slechts 10,9% voor elektrische auto’s, terwijl het laatste cijfer voor heel 2023 op 14,6% lag. Een vrij abrupte ommekeer. Een groter aandeel diesel betekent niet noodzakelijk dat het groeit. Integendeel, want tussen januari 2023 en januari 2024 bleef de vraag naar diesel dalen, van 15,8% naar 13,4%. Het aandeel hybride auto’s is daalde ook (28,8%), terwijl benzine de overhand heeft (35,2%).
Waarom?
De vertraging in de verkoop van elektrische auto’s is verklaarbaar aan de hand van een aantal redenen. Enerzijds is er het einde van de subsidies in Duitsland, een belangrijke markt in Europa. En er is nog een andere reden: de prijzen van elektrische auto’s blijven te hoog, vooral in een context van economische crisis waarin automobilisten nog lang niet hun koopkracht hebben teruggewonnen, ondanks de vertraging van de inflatie.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet in België
België kent niet dezelfde trend als de rest van Europa: hybrides (oplaadbaar of niet) vertegenwoordigden in januari immers 34,6% van de registraties, en elektrische auto’s 21,4%. We weten waarom: deze auto’s zijn nog steeds aftrekbaar voor bedrijven, die goed zijn voor 70% van de jaarlijkse registraties. De cijfers zijn dus kunstmatig en hebben niet echt te maken met de keuze van de consumenten. Op ons grondgebied is diesel niet populair, aangezien het slechts 6% van het marktaandeel bereikt, tegenover 37,4% voor benzine.
De Europese automarkt blijft het echter goed doen. In januari 2024 steeg het aantal registraties met +4%. Sommige landen kennen een sterke groei, zoals Italië (+26,7%) of Duitsland (+16,9%). Maar kan deze situatie omgedraaid worden? Kan de verbrandingsmotor terugkeren? Op korte termijn waarschijnlijk niet, en zeker niet diesel, die bijna systematisch verbannen is uit steden. Er is weinig kans dat de deuren weer wijd opengaan, tenzij Europa natuurlijk een verrassende ommekeer maakt na de volgende verkiezingen in juni. Afwachten dus, want als dat het geval is, zal het opnieuw niet de diesel zijn die een nieuw leven krijgen, maar eerder de (plug-in) hybrides op benzine. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be