Waarom 1920? Simpelweg omdat Suzuki toen werd omgevormd tot een naamloze vennootschap en omgedoopt tot Suzuki Loom Manufacturing Co, waarna het zijn internationale reputatie verwierf.
Eerst fietsen
Suzuki is niet meteen auto’s beginnen bouwen. Hun eerste voertuig was een fiets met een hulpmotor – de “Power Free” – en eigenlijk mag je Suzuki als de uitvinder van de elektrische fiets beschouwen. Vervolgens ontwikkelde de firma steeds krachtigere tweewielers, met als eerste toppunt de GSX-R van 1985, de allereerste racemotor voor de openbare weg.
Advertentie – lees hieronder verder
Van 2 naar 4 wielen
Het succes met de motoren leverde genoeg kapitaal op om een eerste auto te ontwikkelen, wat altijd al een droom van Michio Suzuki was. Die droom werd in 1955 werkelijkheid met de lancering van de Suzulight, een vooruitstrevend model voor die tijd.
De Suzulight was voorwielaangedreven en beschikte over een volledig onafhankelijke ophanging en zelfs over een tandheugel-en-rondselbesturing. Suzuki maakte snel naam als specialist in de ontwikkeling van kleine auto’s, een vaardigheid die Stirling Moss in 1967 in eigen persoon verdedigde door achter het stuur van een kleine Fronte (een van de eerste “kei cars“) te kruipen en daarmee een 750 km lange rit tussen Milaan en Napels te ondernemen. Moss haalde een snelheid van 122 km/u, terwijl het bakje amper 36 pk leverde.
Vandaag staat Suzuki nog steeds bekend als een constructeur van uiterst betrouwbare auto’s die ook mee zijn met hun tijd. Wie een nieuw exemplaar wil kopen, kan nu extra goede zaken doen via het Car Festival.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be