De automarkt vertoonde tot nu toe enige tekenen van herstel, nadat het zich in een crisisperiode bevond sinds 2020 en de coronacrisis. Maar volgens de Vereniging van Europese Automobielfabrikanten (ACEA) moeten we niet te enthousiast zijn, aangezien ze helemaal geen terugkeer naar het verkoopniveau van 2019 voorzien. Inderdaad, hun voorspelling rekent op 10,7 miljoen verkochte auto’s in 2024, terwijl dat in 2019 meer dan 15 miljoen was. Een aanzienlijk verschil!
Slechts +2,5%
De groei zou in 2024 dus beperkt moeten blijven tot +2,5%. Deze zwakke groei kan worden verklaard door de aanhoudende logistieke problemen in de sector, maar vooral ook door de inflatie. Kopers worden immers hard getroffen door de algemene prijsstijgingen, alsook het dilemma om al dan niet elektrisch te gaan rijden. Het resultaat: ze aarzelen en stellen hun aankoop uit. Het jaar 2023 zal echter toch op een positieve noot eindigen, met een verwachte groei van 12% tot ongeveer 10,3 miljoen voertuigen.
Wat met elektrische auto’s?
De vooruitzichten voor de elektrische auto zijn een beetje anders. Want deze vorm van mobiliteit groeit snel. De ACEA voorspelt dat, ook al blijft de algemene groei beperkt tot +2,5%, die van elektrische auto’s zo’n +43% zal bedragen in 2024. Dit mede dankzij de komst van nieuwe modellen. Zo zal het marktaandeel van de elektrische auto in Europa stijgen van 14% in 2023 naar 20% in 2024, ofwel één auto op vijf.
Advertentie – lees hieronder verder
In deze context zullen autofabrikanten er alles aan doen om goedkopere elektrische modellen op de markt te brengen die veel breder verspreid zullen kunnen worden dan de huidige modellen, om op die manier de algemene automobiele markt de komende jaren te stimuleren. Naar verwachting zullen de nieuwe modellen gebruik maken van kleinere en goedkopere batterijen, wat de prijzen zou moeten verlagen en de vraag naar elektrische auto’s aanmoedigen. Er worden zo modellen onder de 25.000 euro verwacht, en later zelfs onder de 20.000 euro.
En daarna?
Maar welke conclusies kunnen we trekken van de huidige situatie en vooruitzichten? We moeten voorzichtig zijn, want ook voor elektrische auto’s is de groei trager dan verwacht. Dit hebben we al gemerkt bij Volkswagen en haar productiestoppen. De vooruitzichten voor de komende twee jaar zijn niet positief, tot het punt dat autofabrikanten de deadline van 2035, waarop ze alleen nog elektrische auto’s zouden mogen verkopen, in twijfel trekken. Onlangs gaf Carlos Tavares aan dat hij bereid was van strategie te veranderen “als de politieke en publieke opinie de verkoop van elektrische voertuigen wil verminderen”. Anders verwoord, bij een te lage groei en een verandering van politieke positie (met de aankomende verkiezingen?), zou het bedrijf kunnen terugkeren naar verbrandingsmotoren.
Geen terugkeer
Voor Luca de Meo, CEO van Renault en voorzitter van de ACEA, is er echter geen terugkeer mogelijk. Volgens de topman blijft de Europese auto-industrie volledig toegewijd aan de overgang, die op verschillende manieren zal plaatsvinden. Want het gaat niet enkel om elektrische auto’s op batterijen, maar ook om voertuigen met brandstofcellen en verbrandingsmotoren die synthetische brandstoffen gebruiken. Het is afwachten, aangezien deze laatste overgangsmogelijkheden nog moeten worden goedgekeurd door de Europese Unie.
Maar om wereldwijd over te schakelen op elektrische auto’s, moeten de tegenstrijdigheden rond dit product worden opgeheven. Dit gaat onder andere over de veel te hoge verkoopprijs, waardoor het sociale aspect en de koopkracht steeds worden aangehaald. Voor de industrie zelf blijft de kostprijs van een elektrische auto ook verbonden aan de normen die zijn ingevoerd door regelgevende instanties, zoals die van Europa. Dit vormt het hedendaagse debat rond de Euro 7-norm. Of hoe flexibele normen gunstig kunnen zijn voor de consument. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be