Wat zijn de toekomstige goedkope elektrische auto’s?

Geleidelijk aan zal de grootschaligere productie van elektrische auto’s het mogelijk maken om de fabricage- en dus verkoopkosten te verlagen. Veel consumenten wachten op betaalbare elektrische auto’s. Dit zijn enkele modellen die we verwachten tegen 2026, met een verkoopprijs van minder dan 25.000 euro.

Gepubliceerd op 22 november 2023
Leestijd : 6 min

Deel

Wat zijn de toekomstige goedkope elektrische auto’s?

Al enkele weken volgt de ene aankondiging na de andere: er komen goedkope – of in ieder geval betaalbare – elektrische auto’s aan. En dat werd tijd ook, want de westerse fabrikanten zijn ernstig achterop geraakt bij de Chinezen, die al in staat zijn om goed presterende elektrische auto’s te produceren tegen lage kosten. En hoe doen ze dat? Ze hebben totale controle over de industriële waardeketen, inclusief de batterijen (ontginning, verwerking en productie), terwijl de productietijden ook erg kort zijn (minder dan 5 uur voor een auto).

Citroën is er vroeg bij in deze nieuwe categorie van EV’s en was bijna de eerste, na Dacia en de Spring. Maar terwijl Dacia toegevingen deed op het gebied van actieradius en oplaadsnelheid (minder dan 200 km en 30 kW maximaal oplaadvermogen), doet de ë-C3 dat niet (320 km actieradius en 100 kW oplaadvermogen). Met een prijs vanaf 23.300 euro zou de ë-C3 weleens een breder publiek kunnen aanspreken. Maar het zal niet de enige zijn, want alle andere fabrikanten werken ook aan dit soort betaalbare elektrische auto(‘s). Hier is een overzicht van wat er in de pijplijn zit.

Tesla Model 2

Als kampioen onder de fabrikanten van elektrische auto’s kan Tesla het zich niet veroorloven om in het dure segment van elektrische auto’s te blijven hangen. Sterker nog, Elon Musk heeft al aangegeven dat hij zijn stempel moet drukken met veel hogere productievolumes. En dat zal onvermijdelijk alleen gebeuren met een elektrische auto die goedkoper is dan de huidige Model 3 – zelfs als het merk de prijzen in bepaalde markten verlaagt. Daarom zou Tesla vanaf 2025-2026 een Model 2′ aanbieden die rond de 25.000 dollar kost.

model-2

Advertentie – lees hieronder verder

We weten nog steeds niet veel over de Model 2, behalve dat het natuurlijk goedkopere productieprocessen zal gebruiken, zoals ‘gigacasting’ en waarschijnlijk LFP-batterijen zal gebruiken, die goedkoper zijn en een iets lagere energiedichtheid hebben.

Natuurlijk zal de Model 2 ook kleiner zijn dan de Model 3 en, volgens verschillende bronnen, zou hij de vorm kunnen aannemen van een hatchback of een compacte crossover, zoals de Model Y.

Renault Twingo en anderen

Tijdens een recente conferentie over de dochteronderneming Ampere, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en bouw van de elektrische auto’s van Renault, presenteerde directeur Luca de Meo een nieuwe versie van de Twingo die, uiteraard, 100% elektrisch is en voor minder dan 20.000 euro moet worden verkocht. Deze zou in 2026 moeten verschijnen, na een heleboel andere nieuwe modellen met even redelijke prijzen: de Mégane E Tech (€40.000, momenteel verkrijgbaar), de R5 (€25.000, vanaf 2024), de Scénic E Tech (€38.000, vanaf 2025) en de toekomstige R4, die uiteraard een crossover wordt (ook in 2025). En er worden nog twee modellen verwacht voor 2027; deze zijn momenteel nog geheim.

Citroën ë-C3

Stellantis zet Citroën in de schijnwerpers met de ë-C3, waar we je al alles over hebben verteld. De auto wordt verkocht voor € 23.300 en biedt een actieradius van 320 km met een oplaadvermogen van 100 kW. Deze lage prijs kan worden verklaard door het nieuwe, eenvoudigere platform (Smart Car) en de keuze voor een LFP-batterij, een minder dure chemische samenstelling. De motor levert 113 pk en de accu heeft een capaciteit van 44 kWh. Een nog goedkopere versie, met een actieradius van 200 km, komt later op de markt, voor een prijs van 20.000 euro.

c3

Fiat Panda

Binnen de Stellantis-groep is er geen reden waarom Fiat niet, net als Citroën, een betaalbare elektrische compacte auto zou kunnen lanceren. Dat is tenslotte het DNA van het merk. Fiat heeft al een klein concept gepresenteerd (Concept Centoventi) met een schattig gezicht dat een voorbode zou kunnen zijn van een toekomstige Panda of Punto. Tot nu toe is er nog niets onthuld, maar we weten wel dat het model al begin 2024 gepresenteerd zou moeten worden. Logischerwijs verwachten we dat hij technisch verwant is aan de Citroën en dat de Fiat nog iets goedkoper wordt. Onder de 20.000 euro?

Volkswagen ID.2

Volkswagen heeft zijn hele strategie gebaseerd op elektrische auto’s. En tot nu toe lijdt de fabrikant daaronder, vooral met de situatie waarin hij nu verkeert, met een vraag die onvoldoende is om de fabrieken op volle capaciteit te laten draaien. VW heeft dus ook meer betaalbare elektrische auto’s nodig. Dit zal het geval zijn met de ID.2, ter grootte van de Polo en gepland voor 2025. Hij zal een actieradius hebben van 450 km en een motor van 226 pk. Deze ID.2 is gebaseerd op een nieuw platform (MEB Entry) en er zou ook een kleine crossover van afgeleid worden.

ID2

Volkswagen ID.1

Onder de ID.2 is nog ruimte voor een ID.1, die naar verwachting rond de 20.000 euro gaat kosten. Deze zal korter zijn dan 4 m en voorzien zijn van een lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP) om de kosten laag te houden. De Volkswagen ID.1 wordt niet voor 2026 of zelfs 2027 verwacht.

Cupra Raval

Over het algemeen worden modellen binnen de Volkswagen-groep als drielingen geproduceerd, wat betekent dat Seat – sorry, Cupra, want Seat gaat verdwijnen – en Skoda ook hun ID.2 krijgen. Voor Cupra wordt dat de Raval, die hetzelfde recept krijgt, maar met sportievere kenmerken. Op dit moment is er alleen een conceptauto om onze tanden in te zetten, maar de vormgeving lijkt al voldoende uitgewerkt om ons een idee te geven van het uiteindelijke model. De Raval moet in 2025 op de markt komen, voor een prijs die naar verwachting niet boven de 25.000 euro zal liggen.

CUPRAraval-copie

Skoda

Het is hetzelfde verhaal bij Skoda, dat ook zijn versie van de ID.2 zal lanceren. Het Tsjechische merk zal het naar verwachting echter een beetje anders doen. Met een compacte cross-over, om zich te onderscheiden van de massa en een meer gezinsgerichte auto aan te bieden. Ook hier wordt de lancering verwacht in 2025.

En de rest?

Daarnaast wordt ook verwacht dat de machtige Koreaanse groep Hyundai-Kia het betaalbare elektrische segment zal betreden met de Kia EV2 (het alter ego van de Rio), waar we nog steeds niets over weten, behalve dat hij minder dan 30.000 euro zou kosten. Maar het zijn niet alleen de massamerken die zich op een lager marktsegment voor elektrische auto’s gaan richten. Dat zou een ernstige vergissing zijn; denk maar aan de jackpots die de Audi A3, BMW 1 Reeks en Mercedes A-Klasse in de hogere prijsklasse waren. Het is dus waarschijnlijk dat Mercedes snel zal komen met een 100% elektrische A-Klasse. En Volvo is ook van plan om terug te komen met een ultracompacte elektrische SUV, maar met de hulp van Geely, dat deze materie reeds uitstekend beheerst. In de gaten te houden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.878 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.878 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.