Tal van enquêtes proberen de aankoopgewoontes of -intenties van consumenten in kaart te brengen. Dat gebeurt natuurlijk ook in de autosector. In zijn jaarlijkse Global Automotive Consumer Study ondervroeg Deloitte 25.000 automobilisten – onder wie 1.000 Belgen – welk type auto ze gekocht hadden of zouden willen kopen.
Eén ding is zeker: in België blijft de verkoop van elektrische auto’s stijgen. Niet verwonderlijk gezien de gunstige fiscaliteit voor bedrijven, waardoor werknemers in veel bedrijven eigenlijk geen keuze meer hebben. Hoewel deze bestuurders met elektrische wagens rijden, blijkt dat de Belgen nog altijd de voorkeur geven aan een benzine- of dieselwagen boven een wagen op batterijen.
Terug naar verbrandingsmotor?
In zijn onderzoek van 2023 concludeerde Deloitte dat 39 procent van de ondervraagden in België liever een auto met verbrandingsmotor koopt. Dit aandeel is veranderd en steeg dit jaar tot 41 procent. Ook blijft 17 procent van de Belgen overtuigd van hybride wagens en 12 procent van elektrische wagens. “Terwijl de bedrijfswagenmarkt evolueert naar de aankoop van elektrische voertuigen, zijn consumenten nog niet overtuigd. De aankoopprijs van zo’n auto is de grootste hinderpaal voor de aanschaf van een elektrische auto.”
Advertentie – lees hieronder verder
De prijs blijft het grootste obstakel om voor een elektrische auto te kiezen. Deloitte concludeert dat elektrische auto’s veel betaalbaarder moeten worden als ze terrein willen winnen. Dat gebeurt binnenkort ook, al gaat het in eerste instantie om kleine auto’s (Citroën ë-C3, Renault 5, Fiat Panda enzovoort). Deloitte vindt dat de overheid meer financiële stimuli moet geven bij de aankoop van een elektrische auto. Is dit echt de oplossing om deze knoop te ontwarren? Dat is nog niet zo zeker, want slechts 24 procent van de respondenten noemt steunprogramma’s van de overheid als een doorslaggevende factor om over te schakelen op een elektrische wagen. Het valt nog af te wachten of de Vlaamse EV-premie enig effect zal hebben op de mening van de consument.
Rijbereik, het tweede zwarte punt
De tweede vaststelling van Deloitte is dat de Belgen zich blijven vastpinnen op het rijbereik van elektrische auto’s. Gemiddeld zouden ze een rijbereik van meer dan 400 km willen… terwijl sommige elektrische auto’s vandaag al meer kunnen bieden. In de winter is dat natuurlijk wat minder. Maar je kunt afvragen of dit nog een probleem is, aangezien Belgen dagelijks zelden meer dan 50 of 60 km afleggen. De kwestie van het rijbereik blijft dus een non-issue, behalve misschien als je op vakantie gaat. En zelfs dan. Onderweg opladen geeft je ook de mogelijkheid om op tijd te pauzeren, een aspect waar veel automobilisten niet genoeg aandacht aan besteden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be