Terwijl de constructeurs hopen dat de verkoop van nieuwe auto’s zich in 2022 kan herstellen, moeten we vaststellen dat 2022 erg slecht begonnen is. Het aantal auto-inschrijvingen in Europa bereikte de afgelopen maand zelfs een historisch dieptepunt, nog altijd als gevolg van het aanhoudende tekort aan halfgeleiders.
Volgens cijfers van ACEA (de Europese vereniging van autobouwers) daalde het aantal inschrijvingen met 2,4 procent in vergelijking met januari 2021, wat de verkoop op ongeveer 682.596 voertuigen bracht. Het is al de zevende maand op rij dat de sector met een daling kampt.
Ergste maand januari sinds 1990
Een duik in de archieven leert ons dat januari 2022 eigenlijk de slechtste maand was sinds de statistieken in 1990 begonnen, met een daling van 6 procent ten opzichte van het vorige dieptepunt in januari 2021.
Advertentie – lees hieronder verder
Als we de cijfers opsplitsen per markt, zien we in Frankrijk -18,6 procent, in Italië -19,7 procent, in Nederland -11,3 procent en in Polen -10,2 procent. Ook in België is de situatie heel slecht met een daling van 10 procent, hoewel januari traditioneel de maand van de kortingen is door de autosalonperiode.
Toch zijn de voorraden bij de constructeurs momenteel heel laag. Pas in april of mei zullen we deze salonperiode goed kunnen inschatten. Tot slot groeit alleen Duitsland (+8,5 procent), net als Spanje (+1 procent).
ACEA verwacht echter een herstel van de verkopen en de inschrijvingen in 2022, met een positieve prognose van 7,9 procent. Maar de absolute cijfers zullen in ieder geval ver onder die van 2019 blijven. Voor deze positieve prognose rekent ACEA erop dat de toelevering van chips stabiliseert in de tweede helft van 2022 én dat een nieuwe covid-variant uitblijft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be