Wat is de productiecapaciteit van Tesla? Dat is de vraag die aan Elon Musk werd gesteld tijdens een bijeenkomst rond de lancering van de vrachtwagen van het merk, de Tesla Semi. Dit voertuig, waarvan de introductie al meermaals werd uitgesteld, wordt eind 2021 eindelijk geleverd aan Pepsico.
Feit blijft dat Elon Musk geen geheim heeft gemaakt van de late komst van dit model en van het onvermogen om de productie op te voeren voor de andere modellen van het merk. Tesla meldt dat het tekort aan chips de productie vertraagt, maar er zijn ook problemen met de aanvoer van batterijen. En aangezien de Semi hiervan duidelijk een grootverbruiker is …
Nog 10 jaar schaarste?
Sommige bronnen geven aan dat de chiptekorten binnen een paar maanden opgelost zijn, maar het zal waarschijnlijk helemaal anders zijn voor de batterijen die lijden onder de productiebeperkingen van grondstoffen terwijl net nu de vraag explodeert.
Advertentie – lees hieronder verder
In dit verband wordt gezegd dat het tekort aan batterijen evengoed nog… 10 jaar zou kunnen duren. Namelijk de tijd vooraleer nieuwe ontginningslocaties worden geopend en dat recycling- en hergebruiktechnologieën zijn ingevoerd.
Deze kritieke situatie rond batterijen verklaart waarschijnlijk waarom Tesla de afgelopen maanden zijn overeenkomsten met nieuwe leveranciers heeft uitgebreid. De lijst van partners in dit gebied groeit inderdaad wekelijks: Panasonic, CATL, LG, enz. terwijl het merk ook zijn eigen interne ontwikkelingen heeft gelanceerd, vooral met de type 4680 cellen. Toch heeft de uitbreiding van het leveranciersbestand ook een ander doel: de marge van Tesla verhogen, vooral met de LFP-pakketten (Lithium-Iron-Phosphate), die goedkoper, maar ook minder efficiënt zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be