Tot nu toe kan de elektrische auto de liefhebbers van sportief rijden maar matig bekoren. Ze verwijten de elektrische auto een te geleidelijke acceleratie, een gebrek aan sensaties en te weinig ‘controle’ omdat je al bestuurder geen invloed hebt op het toerental of de gekozen versnelling (aangezien er maar één of in het beste geval twee verhoudingen zijn).
Meerdere constructeurs hebben er al aan gedacht om een handgeschakelde versnellingsbak te ontwikkelen zodat liefhebbers deze bittere pil gemakkelijker kunnen doorslikken. Dat is blijkbaar ook het geval bij Toyota, dat een nieuwe elektrificatiestrategie heeft onthuld om zijn gamma snel uit te breiden en nieuwe, zeer krachtige batterijen gaat ontwikkelen. Toyota had al aangekondigd in 2021 dat het hiermee aan de slag zou gaan. En nu gaat het een stap verder.
Kleine sportieveling?
In december 2021 onthulde Toyota verschillende mogelijke modellen voor de toekomst. Op een of andere manier zijn die allemaal concreet geworden, behalve de Sports EV, een soort ‘targa’ die deed dromen van een opvolger voor de MR2.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze auto komt er nu mogelijk toch, zo blijkt uit de update van een roadmap die de komst van een high-performance Toyota voorziet tegen 2026. Geweldig nieuws, maar het wordt wel een elektrische auto. In de toekomst wordt dat een vereiste, zeker in de Westerse (Noord-Amerika en Europa) en Aziatische (China en Japan) markten waarvoor dit model bestemd is.
Nog verrassender: Toyota wil zich met dit model onderscheiden door het aan te bieden met een handgeschakelde versnellingsbak en een koppeling. Toyota heeft ook aangekondigd dat deze elektrische auto “motorgeluid moet maken, zelfs als je geen benzine ruikt”. Volgens Toyota worden de overeenkomsten met een sportwagen met verbrandingsmotor zo groot dat je onmogelijk het verschil tussen de twee zult horen. Echt?
Ook bij Lexus
Het idee om een handgeschakelde versnellingsbak aan te bieden in een elektrische auto, is niet nieuw. Lexus heeft hetzelfde doel voor ogen met de Electrified Sport Concept, de opvolger van de LFA, die uitgerust wordt met een handgeschakelde versnellingsbak, een derde pedaal en zelfs een toerenteller.
Uiteraard wordt de Electrified Sport Concept, als hij in productie gaat, veel duurder dan de kleine elektrische Toyota GR die beloofd is voor 2026. Het is duidelijk dat ‘s werelds grootste autobouwer ervoor wil zorgen dat sportwagens voortleven in het elektrische tijdperk. De nieuwe baas heeft ook aangegeven dat er nieuwe GR-modellen gepland zijn, zoals we onlangs zagen tijdens de 24 Uren van Le Mans met de presentatie van het GR-prototype op basis van de Prius. Het valt nog te bezien of dit type auto erin slaagt om liefhebbers de verbrandingsauto te doen vergeten. Dat is nog niet zo zeker…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be