Niemand heeft waarschijnlijk al gehoord van het Chinese merk Jiyue. En terecht, want het werd pas in 2021 opgericht. Alweer een ster die even snel vervaagt als ze gekomen is? Dat is niet zeker, want dit merk is behoorlijk sterk. Het is een joint venture van de giganten Baidu en Geely.
Het interessante is dat het merk Jiyue zich razendsnel ontplooit. We hebben het al kort gehad over de 01 SUV, die al vergevorderd is in autonoom rijden. En nu is er de 07 sedan, die eind vorig jaar gepresenteerd werd en een zeer interessante technische fiche heeft.
Silhouet dat door de lucht snijdt
Het eerste wat opvalt, zijn natuurlijk de lijnen van deze berline. Hoewel over smaken en kleuren niet te twisten valt, getuigt het design dat de ontwerpers bedachten van een zeldzame elegantie en finesse. De auto werd eind vorig jaar gepresenteerd, maar toen was nog niet bekend of het project werkelijkheid zou worden. Het antwoord is positief. Jiyue heeft zojuist het interieur van zijn sedan onthuld, net als de technische specificaties. En die mogen er best zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Met een lengte van 4,69 m, een breedte van 1,99 m en een hoogte van 1,48 m is deze sedan ongeveer even groot als een Tesla Model S. Het is dus een klassieke sedan, maar niet qua uiterlijk, dat is namelijk heel persoonlijk. Het goede nieuws is dat de gestroomlijnde lijnen zorgen voor enkele unieke aerodynamische eigenschappen, zoals de luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,198 punten. Dit is bijna een record, aangezien de Lightyear 0 (0,175) intussen van de aardbodem verdwenen is. Hij neemt het op tegen de YangWang U6 (0,195) en de Tesla Model 3 (0,219).
De Cx-waarde bepaalt niet alle aerodynamische kwaliteiten van een auto. De Cx moet vermenigvuldigd worden met het frontale oppervlak van het voertuig, dat de SCx-waarde bepaalt, die de totale weerstand van het koetswerk weergeeft. Niet alleen de Cx-waarde is dus van tel. Vermeldenswaardig is ook dat de Jiyue 07 weliswaar kiest voor geïntegreerde portiergrepen, maar geen camera’s heeft in plaats van achteruitkijkspiegels.
Hoeveel vermogen en rijbereik?
De Jiyue 07 komt er in verschillende versies. Nog niet alles is bekend, maar wel dat de versie met één elektromotor 271 pk (200 kW) ontwikkelt, wat al comfortabel is. De basisbatterij zou een capaciteit hebben van 71,4 kWh, met een rijbereik van 660 km naar Chinese normen of 561 km volgens de WLTP-cyclus. We weten ook dat Jiyue nog een variant brengt met een batterij van 100 kWh met een ‘Chinees’ rijbereik van 770 km of 654 km naar onze normen. Het verschil is niet zo groot en dat is wellicht te wijten aan het veel hogere gewicht van deze variant met 100 kWh en de aanwezigheid van een tweede elektromotor. Er zou ook een achterwielaangedreven versie komen, met een rijbereik van 880 km volgens de Chinese cyclus of 748 km volgens de onze. Dit wordt echt interessant, want de Jiyue 07 kan hiermee de Tesla Model 3 en zijn rijbereik van 723 km inhalen.
Waarom moeten we Jiyue goed in de gaten houden? Omdat het een van die Chinese merken is die de gevestigde Europeanen kan overtreffen, dankzij zowel een overtuigende technische specificatie als een zeer verzorgde stijl. Het model doet wat denken aan de Porsche Taycan, de BYD Seal en de Zeekr 007.
Jiyue lijkt de lat nog hoger te leggen in het interieur, met mogelijk een 6K-scherm van 35,6 duim. Een bijzonder model apart? Dat is het zeker. De Jiyue 07 komt in september op de markt. We zijn benieuwd naar de prijzen, vooral met het vooruitzicht van de Europese invoerrechten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be