Al enkele jaren ontbreekt een echt compact instapmodel in het gamma van Volvo. De V40 kreeg geen opvolger en de XC40 heeft al een aanzienlijke grootte. Daarom introduceerde Volvo onlangs de EX30, een cross-over maar in een compact formaat met een lengte van 4,23 m of 19 cm korter dan zijn grote broer. Uiteraard is de auto 100% elektrisch, geheel in lijn met Volvo’s transitie en engagement.
Helaas verloopt niet alles volgens plan. Zowel de pers als de eerste klanten melden ernstige softwareproblemen. In die mate zelfs dat bepaalde klanten vragen om terugbetaald te worden.
Alle functies
Eerst werd gedacht dat de problemen beperkt bleven tot de interface en dus het centrale scherm. Maar het lijkt erop dat de problemen veel groter zijn en elk aspect van de auto treffen. Als je een kijkje neemt op forums, dan zie je veel voorbeelden van vastlopende functies die heel storend zijn voor het dagelijks gebruik: deuren die weigeren te ontgrendelen, one pedal driving dat niet altijd werkt, verkeersborden die foutief gelezen worden op vrachtwagens of knoppen aan het stuur die niet werken.
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is niet alles. Hoewel de EX30 op Android Automotive draait, wordt de rijbeleving ook beïnvloed, namelijk door de routeplanner die tussenstops plant terwijl de batterij nog voor 60% opgeladen is (in plaats van 10-20%). En probeer de interface niet te vertellen dat je het koud hebt om de verwarming hoger te zetten, want de software stuurt je naar de dichtstbijzijnde dokter. Dat is pas grappig. Minder leuk: Bluetooth voor de telefoon, dat bij elke start opnieuw geprogrammeerd moet worden, of semiautonoom rijden, dat gevaarlijk wordt. Dit is te vermijden.
Ook terugbetalingen
Onze collega’s van Autocar gingen op onderzoek uit en vroegen Volvo om een reactie. “We erkennen dat dit niet is wat klanten willen van hun Volvo en we werken eraan om dit zo snel mogelijk te verhelpen met een minimum aan ongemak voor onze klanten”, antwoordde het merk. Het is te hopen.
Heel wat klanten in het Verenigd Koninkrijk zijn niet echt tevreden met dit antwoord en eisen zelfs dat Volvo hun geld terugbetaalt. Officieel is er geen standpunt over deze commerciële eis (die ook een recht is als hij binnen de wettelijke termijn wordt ingediend). Het is duidelijk dat er onrust heerst en dat de constructeur in bepaalde gevallen niet anders kan.
Ter herinnering: de Volvo EX30 en de Smart #3 staan op hetzelfde platform en die laatste heeft ook te kampen met tal van problemen. Het tempo van de updates is opgevoerd, maar volstaat nog altijd niet om de problemen op te lossen. Het is duidelijk dat de problemen diep zitten. Kwatongen zullen zeggen dat het komt omdat dit Chinese producten zijn. Maar Aziaten staan doorgaans heel sterk op dit gebied. De problemen illustreren de grote uitdagingen van de softwareauto, zoals we al vaker besproken hebben. Volkswagen doet het trouwens niet beter met zijn dochteronderneming Cariad, die (nog altijd) in ernstige problemen zit.
De EX30 is trouwens niet het enige Volvo-model dat problemen ondervindt. Momenteel worden de eerste exemplaren van de nieuwe grote SUV EX90 geleverd. Het lijkt erop dat klanten moeten wachten op bepaalde belangrijke functies, zoals de geavanceerde rijhulpsystemen die pas later geactiveerd worden met over-the-air updates. Ook hier blijven softwareproblemen opduiken en Volvo heeft voor een voorzichtige aanpak gekozen.
Bovendien zullen nieuwe klanten zeker moeite hebben met de recente prijsverhoging van de EX30 (1.500 euro extra). Die stijging is het gevolg van de invoerheffingen van Europa op auto’s die in China gebouwd worden. Zoals bekend, zal de EX30 vanaf volgend jaar ook in de Belgische fabriek in Gent gebouwd worden, waardoor de prijzen misschien opnieuw kunnen dalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be