Smart is eigendom van Mercedes en de Chinese constructeur Geely en beleeft een nieuw tweede jeugd met een gamma dat niets meer te zien heeft met de stadswagens van vroeger. Vanaf nu verkoopt het merk alleen nog maar elektrische wagens van ‘normale’ grootte. Na de SUV #1 verscheen enkele maanden geleden de #3. Vergeleken met de eerste heeft hij het profiel van een SUV-coupé, met een sterker dalend dak en een beperktere bodemvrijheid. Hij lijkt korter, maar is het niet: met een lengte van 4,4 m is de #3 zelfs 10 cm langer. Hij is ook 2 cm breder maar wel 8 cm lager dan de #1. De #3 heeft veel rondingen en een vrij agressieve lijn, met een steil oplopende voorkant met dezelfde lichtsignatuur als de #1. De gewelfde dakstijlen geven hem veel dynamiek, net als de brede schouders en de brede achterklepspoiler. De verzonken deurgrepen geven het geheel ook een vleugje charme.
Ruim en origineel
Terwijl te vrezen viel voor de binnenruimte door zijn coupé-achtige lijnen, is de Smart #3 verrassend uitnodigend, meer dan zijn broertje. Met een wielbasis van 2,78 m is de beenruimte royaal en de hoofdruimte zeer goed, zelfs achterin. De kofferruimte is echter vrij beperkt, met een inhoud van 370 tot 1.160 liter. De moduleerbaarheid van de #1, met zijn verschuifbare achterbank, ontbreekt hier echter. Vooraan is er een kleine opbergruimte voor de laadkabel. De sterkte van Smart is dat het producten aanbiedt die zich onderscheiden van de concurrentie met hun originaliteit en speelsheid. In de 25th Anniversary Edition die we konden uitproberen, geven de zwart-witte lederen zetels een interessant contrast met het dashboard, dat één geheel vormt met de middenconsole. Door het panoramische Galaxy-dak baadt het interieur in het licht en vanuit bepaalde hoeken kun je patronen zien die doen denken aan een sterrennacht en die de inzittenden beschermen tegen uv-stralen.
Advertentie – lees hieronder verder
Te digitaal?
Het infotainmentsysteem, uitgerust met een scherm van 12,8 duim, heeft een interface die recht uit een videogame lijkt te komen, met grappige details zoals een avatar in de vorm van een jachtluipaard (in werkelijkheid een virtuele assistent) of de mogelijkheid om de auto te laten klinken als een racewagen of spaceshuttle. Dat is uiteraard niet echt nuttig, maar het zorgt wel voor een andere rijervaring. Comfortabel zittend in de voorzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, kun je helaas enkele kwetsbare kunststoffen ontdekken in dit nogal Germaanse interieur. Zoals veel hedendaagse auto’s mist de Smart veel fysieke bedieningsknoppen. Je kunt bijvoorbeeld de airco niet instellen zonder je ogen van de weg te halen.
Interessante prestaties
De Smart #3 is als instapmodel verkrijgbaar in de Pro-uitvoering met een motor van 272 pk en 343 Nm achterin en een batterij van 49 kWh. Hij heeft een rijbereik van 325 km en accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden. Het laadvermogen bedraagt 7,4 kW (AC) en 130 kW (DC) en het duurt 30 minuten om van 10 naar 80% te laden. De Smart #3 Pro+ gebruikt dezelfde motor, maar heeft een batterij 66 kWh met een rijbereik van 435 km. Het laadvermogen stijgt hier naar 22 kW en 150 kW, maar de laadtijd is niet sneller, want het duurt nog altijd 30 minuten om van 10 naar 80% te laden. De Premium-versie (waarop onze gelimiteerde 25th Anniversary Edition gebaseerd is) heeft standaard een warmtepomp, die hem een paar kilometer extra actieradius geeft: 455 km. De Brabus #3 met twee elektromotoren levert 428 pk en 523 Nm. Het zal je echter niet verbazen dat rijbreik hier maar 415 km bedraagt.
Iets dynamischer
Natuurlijk is het moeilijk om de #3 niet te vergelijken met zijn broertje, de #1. Net als die laatste kan hij zijn gewicht van 1.800 kg gemakkelijk verbergen dankzij zijn comfortabele vermogen. De acceleraties zijn vlot en de hernemingen verrassend goed. De verstelbare besturing is niet overdreven bekrachtigd en dat is tegenwoordig zeldzaam. De geluidsisolatie is dan weer zeer overtuigend. De #3 ligt dichter bij het asfalt dan de #1 en lijkt nauwkeuriger, maar het verschil is niet uitgesproken. De Smart #3 is veelzijdig en aangenaam in gebruik. Maar zoals wel vaker bij Chinese auto’s is de elektronica erg opdringerig en worden de verschillende waarschuwingen snel irritant. Hoewel je al deze systemen kunt uitschakelen, moet je bij elke start door de verschillende menu’s navigeren om ze uit te schakelen. De vrij stevige demping draagt bij tot de algehele dynamiek van de auto. Wel is het regeneratief remmen niet erg geleidelijk en heeft het de neiging om schokken te veroorzaken tijdens het vertragen wanneer het gaspedaal te snel wordt losgelaten. Tijdens onze test verbruikten we gemiddeld 18,2 kWh/100 km, weliswaar met veel snelwegritten.
Conclusie
Met de #3 bevestigt Smart zijn voornemen om terug op het voorplan te treden met een model dat even aangenaam is om naar te kijken als om in te rijden. In plaats van een auto te bouwen die anoniem in het peloton meerijdt, geeft het merk deze SUV-coupé een flinke dosis originaliteit. Voor deze auto kies je uit liefde op het eerste gezicht. Hij is goed uitgerust en voorzien van de nieuwste technologie, waardoor hij de vele concurrenten de baas kan. Met een prijs vanaf 45.495 euro in de Premium-uitvoering waarin niets ontbreekt, is dit een goede keuze voor iedereen die zich wil onderscheiden van de massa.
De Smart #3 Premium in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 272 pk, 343 Nm
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: enkele reductie
L/b/h (mm): 4.400/1.844/1.556
Leeggewicht (kg): 1.810
Koffervolume (l): 370-1.160
0 tot 100 km/u (sec): 5,8
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
WLTP-verbruik (kWh/100 km): 16,3
CO2: 0 g/km
Prijs: 45.495 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 92,93 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Prestaties
- Origineel uiterlijk
- Mooie afwerking
- Vervelende veiligheidswaarschuwingen
- Geen verschuifbare achterbank
- Harde kunststoffen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be