Ter herhaling: volgend jaar verlaagt de Europese Unie de uitstootgrens voor de vloten van de autobouwers van gemiddeld 118 naar 94 g/km. Wie niet voldoet moet voor elke auto per extra uitgestoten gram CO2 een sanctie van 95 euro betalen. Sommige autobouwers zoals BMW en Stellantis zitten op koers, maar andere, zoals VW, Renault en Ford kijken aan tegen miljoenenboetes – al hebben ze tot het eind van volgend jaar om de lat te halen. De zachtste pleister is zoveel mogelijk elektrische auto’s verkopen (zo’n 30% van het totaal) – of kredieten kopen bij EV-fabrikanten – maar daar knelt het schoentje: de elektrische markt pikt niet snel genoeg op.
De Franse regering, aandeelhouder van Renault en Stellantis, voert daarom campagne om de invoering van Europese boetes voor autobouwers die de CO₂-uitstootdoelen overschrijden, met een jaar uit te stellen. In een plotse wending zou het land daarbij steun kunnen krijgen van Duitsland. Het Duitse ministerie van Economie verklaarde vorige week “open te staan voor een herziening” van de geplande sancties die vanaf 2025 van kracht worden. Staatssecretaris Bernhard Kluttig sprak die steun uit op een gezamenlijke persconferentie met de Franse minister van Industrie, Marc Ferracci: “We willen onze decarbonisatiedoelen behouden, maar ook oplossingen vinden voor onze auto-industrie.” Hij vervolgde: “Bedrijven die de afgelopen vijf jaar veel hebben geïnvesteerd in elektrificatie moeten steun krijgen.” In oktober bestond slechts 15% van de autoverkopen in Frankrijk uit elektrische voertuigen, terwijl dit aandeel volgens de doelen tussen 21% en 23% zou moeten liggen.
Verdeeldheid in Berlijn
Hoewel Duitsland zich mogelijk bij Frankrijk aansluit, blijft het Duitse kabinet zelf verdeeld over de kwestie. De sociaal-democraten en groenen tonen enige steun voor uitstel, maar willen de decarbonisatiedoelen niet afzwakken. Ondertussen pleiten de liberale coalitiepartners juist voor een volledige afschaffing van de boetes en willen zij ook het geplande verbod op verbrandingsmotoren in 2035 herzien. Dit spanningsveld maakt de Duitse houding fragiel. Komt er een gezamenlijke oproep, dan is dat bijzonder want in het verleden hebben beide grootmachten vaak andere standpunten voor de autosector ingenomen vanwege tegenstrijdige belangen. Zo zijn de Franse autobouwers veel minder blootgesteld aan de Chinese markt voor hun winstcijfers.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook al vertegenwoordigt de Frans-Duitse as de economische motor van de EU, in Brussel wordt de oproep voor uitstel koeltjes onthaald. Een woordvoerder liet weten dat een herziening van de boeteregeling “voorbarig” is. De Commissie benadrukt dat de autobouwers sinds 2019 de tijd hebben gehad om zich aan te passen aan de normen. “We zullen eind 2025 evalueren hoeveel voertuigen zijn verkocht en wat de gemiddelde uitstoot is,” aldus de woordvoerder.
Reacties van milieuorganisaties
De campagne van Frankrijk en Duitsland stuit ook op verzet van milieuorganisaties. Diane Strauss, directeur van de Franse tak van de ngo Transport & Environment, waarschuwt voor een “gevaarlijk precedent” dat het Europese klimaatakkoord, de Green Deal, zou verzwakken. Strauss vreest dat autobouwers hun inspanningen voor elektrificatie zullen verminderen, wat hen kwetsbaar maakt voor concurrentie uit China, waar merken als BYD fors investeren in elektrisch rijden. Voorlopig ligt de beslissing bij de Europese Commissie. Ferracci en Kluttig hopen dat nieuwe EU-commissarissen, die in december aan de slag gaan, het beleid zullen heroverwegen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be