TEST Citroën C3: weer een echte Citroën

Zoals tal van andere merken heeft Citroën een periode achter de rug waarin het producten bouwde die niet helemaal aanknoopten bij de roots van het merk. Met de C4 Cactus wisten ze het tij te keren en met de komst van de jongste C3 lijkt er een einde te komen aan die periode.

Citroën heeft in haar geschiedenis altijd het verschil kunnen maken met interessante ideeën. Wat die ideeën ook waren, ze zorgden ervoor dat Citroën anders was dan de concurrentie. Soms waren die ideeën slechts anekdotisch. Zo werd ooit de klassieke kilometerteller vervangen door een roterende cilinder of verdween de bediening van de lichten of de ruitenwissers. Vaak waren de veranderingen origineel, dan weer eigenaardig. Maar soms ging het ook om interessante en cruciale evoluties zoals de hydropneumatische demping van de DS, de semi-automatische versnellingsbak of de meesturende koplampen. De bedoeling was altijd dezelfde want men wilde autorijden aangenamer maken en bestuurders konden op deze manier het verschil maken. Het spreekt dat design ook belangrijk was. Doorheen de geschiedenis van het merk bleef men oog hebben voor een rationele aanpak bij eventuele kosten of mogelijke pannes.

Design en comfort

Het spreekt dat we dagelijks marketingpraatjes te horen krijgen maar Citroën stelt dat deze C3 is gebouwd op twee fundamentele waarden van het merk; namelijk comfort en design. Welnu, laat ons even nagaan of dat ook klopt. Op vlak van design is dit vrij duidelijk. De C3 valt duidelijk op in een segment dat geregeerd wordt door modellen als de VW Polo, de Peugeot 208, of de Hyundai i20. Ik weet niet of u het ook zo aanvoelt maar deze C3 getuigt van een frisse wind. We zien bijvoorbeeld een snuit met twee niveaus zoals die eerder op de Cactus te zien was. Dit is duidelijk het nieuwe Citroën-gezicht. Dat geldt ook voor het idee van Airbumps. Ze zijn weldegelijk nuttig want ze beschermen de zijdeuren. Hij heeft verder het silhouet van een cross-over, hoewel het er geen is. Ook dat is uniek in dit segment. Het spreekt dat de C3 opvalt in het straatbeeld.

Uniek interieur 

Wie elke morgen in deze auto stapt, wordt bediend met een aangenaam interieur dat breekt met de heersende conventies. Wanneer zagen we voor het laatst stof om het dashboard te bekleden? De deuren sluit je met riemen in plaats van met een klassieke handgreep. Verder zien we eenvoudige maar harmonieuze lijnen en de stoelen zijn breed en zacht zodat ze het zitcomfort van een zetel bieden. Ook dat is lang geleden in een stadswagentje want geen ander merk durft dit vandaag aan. Wie durft zoveel kunststoffen gebruiken, en dan laten we Dacia even buiten beschouwing? Hier kiest men voor originele vormen zodat de mogelijke kritiek op de materiaalkeuze meteen verstomt. Alle andere concurrenten lijken zo fel op mekaar dat je een hiërarchie wil maken maar de C3 kan je met niets anders vergelijken, hij is uniek. Toegegeven, als je goed kijkt, zal je zien dat de beenruimte achteraan vrij krap is voor vier volwassenen van 180 cm en om de verwarming in te stellen moet je door de menu’s op het aanraakscherm worstelen. Geloof me, het went. 

Interessante camera

De C3 krijgt ook een idee dat erg Citroën-like is: de ConnectedCam. Dat is een FullHD videocamera met een breedhoeklens (120°) die onderaan de spiegel werd geïntegreerd. Dei neemt continu foto’s en filmpjes van wat er voor de wagen gebeurt. Die beelden kan je vervolgens via de sociale media delen via een gratis smartphone-app. Overbodig? Niet meteen want de camera filmt altijd en slaat de beelden op via een kaartje van 16 GB. Bij een ongeval wordt automatisch 180 seconden beeldmateriaal bewaard (30 seconden voor en een minuut na het impact). Op die manier is er niet langer discussie over wie al dan niet in de fout ging.

Soepel comfort

Wat de consument bovenal van een Citroën verwacht, is rijcomfort. En precies op dat vlak doet de Citroën zijn reputatie alle eer aan. Op een ogenblik dat nagenoeg alle constructeurs kiezen voor Duits veercomfort (en dan bedoelen we een stugge, harde demping omdat ze vrezen dan hun auto anders te braaf of niet dynamische zou zijn) gaat Citroën voor een andere aanpak. Het resultaat is soepel, comfortabel en inschikkelijk en de vering verwittigt de bestuurder tijdig. Op klinkers, wegnaden en een slecht wegdek is deze nieuwe C3 vandaag de beste van zijn segment.

Winston Churchill

Het andere uiterste is uiteraard dat je sportiviteit en dynamisme meteen vergeet. Het devies van deze C3 zou ook de uitspraak van Churchill kunnen zijn op de vraag waarom hij zo oud werd: “No Sports”. De jongste jaren hebben we nog maar weinig auto’s gereden die ons zo duidelijk deden verstaan dat het vlottere bochtenwerk niet aan hem besteed is. De voornaamste roeping van de vooras is niet om in het asfalt te bijten wat je voelt duidelijk rolneigingen van het koetswerk en je kan hem niet perfect “zetten” door de voet van het gaspedaal te halen. Maar dan hebben we het over de manier waarop een journalist een auto test en een dergelijk ritme is zoals eerder gesteld niet besteed aan deze compacte C3.

Prima geluidsisolatie

Al die zaken zullen de gemiddelde bestuurder niet storen. In tegendeel, wie er mee heeft gereden, zal stellen dat het lang geleden is dat hij in zo’n comfortabele auto heeft gereden. Dat comfort wordt nog verbeterd door de uitstekende geluidsisolatie. Wij reden met de atmosferische driecilinder van 82 pk en de turbo van 110 pk. De 82 pk-versie trekt zich prima uit de slag en volstaat ruimschoots voor stadsgebruik. Hij laat zijn driecilindermotor duidelijk horen terwijl de aangeblazen 110 pk-motor een stuk stiller is, vooral in combinatie met de zestrapsautomaat. Wie er het budget voor heeft, adviseren we de automatische versnellingsbak die aanvankelijk enkel met de 110 pk benzinemotor wordt geleverd. Hij reageert bijzonder aangenaam in een stadsomgeving en deze prima transmissie moet ook niet onderdoen voor exemplaren met dubbele koppeling. De manuele versnellingsbak (altijd een vijfbak) laat zich vrij onnauwkeurig bedienen en ook de schakelwegen zijn te lang. Dit is een oud kwaaltje van Citroën en Peugeot dat we bijna waren vergeten. Weet wel, het gaat om detailkritiek want dit is het soort “probleempje” waaraan je je pas gaat ergeren als je jaarlijks 80 tot 90 auto’s test.

Besluit

Deze nieuwe C3 is een echte Citroën geworden: en ja hij heeft zijn kleine kantjes maar hij weet er ook mee weg te komen. Wie op zoek is naar een vernieuwende, andere en vooral comfortabele auto, zal de probleempjes makkelijk kunnen vergeven. We kijken nu al uit naar de volgende Citroën-modellen.

 

+

Uniek design in het B-segment

Origineel en verfrissend interieur

Uitstekend comfort op alle vlak

- 

Bediening vijfversnellingsbak is vaag en lang

Beperkte beenruimte achterin

Niet voor dynamische bestuurders

De Citroën C3 PureTech 110 pk in cijfers 

Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.199cc, 110pk bij 5.500tr/min, 205Nm bij 1.500tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : automatische 6-bak

L/l/h (mm) : 3.996/2.009/1.474

Leeggewicht (kg): 1.050

Koffervolume (l) : 300 - 922

Tankinhoud (l) : 45

0 - 100 km/u (sec.) : 10,9

Prijs : 17.495 € BTWi

Vermogen : 110 pk

Topsnelheid: 188 km/u

Gem. verbruik : 4,6 l/100km

CO2 : 103 g/km

Andere motorisaties

1.2 PureTech 68 : 68pk; 4,7 l/100km; 165 km/u, 12.955 € BTWi

1.2 PureTech 82 : 82pk; 4,7 l/100km; 173 km/u, 14.995 € BTWi

1.2 PureTech 110 man. : 110 ch; 4,6 l/100km; 188 km/u; 18.445 € BTWi

1.6 BlueHDi : 75pk; 3,5 l/100km; 171 km/u; 16.895 € BTWi

1.6 BlueHDi : 100pk; 3,7 l/100km; 185 km/u; 17.895 € BTWi