Autotests

TEST Ferrari GTC4 Lusso: anti-conformistisch

De Ferrari FF heeft nooit veel gemeen gehad met de rest van het gamma. Het zwarte schaap van de familie wil er voortaan wel bijhoren en meet zich voor de gelegenheid ook een andere naam aan. 

Olivier Maloteaux | Gepubliceerd op 22 sep. 2016 | Leestijd: 10 min

In sommige milieus is het hip om al eens van naam te veranderen… Na voor opschudding gezorgd te hebben in zijn nobele familie met zijn shooting brake allures, zijn vier zitplaatsen, zijn neerklapbare achterbank en zijn vierwielaandrijving, wil de FF (voor Ferrari Four) terug in de pas lopen door een traditionelere naam aan te nemen: GTC4 Lusso.

Voor de gelegenheid kreeg het model ook een kleine lifting, maar nog steeds behoudt het zijn profiel van een halfhoge stapschoen… Een look die blijkbaar toch in de smaak viel, want de Ferrari FF wist sinds zijn lancering meer dan 3.000 kopers te overtuigen, wat zelfs iets meer is dan zijn voorganger, de 612 Scaglietti. De FF is een gezinsvriendelijke en non-conformistische Ferrari die ook bijdroeg tot de verjonging van het merkimago: dit model liet toe 10 jaar jongere klanten aan te trekken dan het gemiddelde van 55 jaar van de Ferrari-eigenaars. En de FF-bestuurder legt ook veel meer kilometers af (+ 50%) dan de eigenaar van andere modellen met een steigerend paardje.

Advertentie – lees hieronder verder

Modificata

De Ferrari FF werd begin 2011 gelanceerd en sloot aan bij de lange traditie van Grand Tourismo’s bij Ferrari, ook al viel zijn shooting brake look (van de hand van Pininfarina) niet meteen in de smaak bij sommige liefhebbers van het merk. Nu, vijf later wijzigt het model van naam. Ferrari is op dit vlak niet zo duidelijk, maar het gaat hier wel degelijk over een evolutie en geen nieuw model. Intern bestaat daar trouwens geen twijfel over, aangezien de modelcode F151 dezelfde is als voor de FF, met toevoeging van een “M” voor “Modificata”. Dat betekent bij Ferrari dat het vooral een update betreft, in plaats van een compleet nieuw model. Toch werd nagenoeg elk onderdeel onder het koetswerk opnieuw bekeken. Ook de lijn werd wat hertekend en werd meteen gestroomlijnder (Cx van 0,31 tegen 0,33). Deze Ferrari oogt visueel zeer rank en lijkt daardoor compacter dan hij werkelijk is, aangezien hij de lengte van een Audi A6 break evenaart.

Stijlvolle break 

In het interieur hertekende Ferrari het dashboard volledig. Globaal genomen is de afwerking verzorgd en de sfeer eigentijds met achter het stuur twee kleine digitale schermpjes die de grote centrale toerenteller flankeren. Achterin vinden twee uit de kluiten gewassen volwassenen makkelijk een comfortabele plek, zonder met het hoofd tegen het dak te zitten of de benen achter de oren te moeten plooien (Ferrari bevestigt dat de beenruimte met 1,6 cm toenam tegenover de FF). Enkel blijft de toegang tot die achterbank zeer hachelijk. Als Ferrari echt anti-conformistisch had willen zijn, had het gewoon vier deuren moeten voorzien…

De koffer valt ruimer uit dan die van een VW Golf en kan dus makkelijk de bagage van de vier personen slikken. De rugleuning van de achterbank kan bovendien neergeklapt worden. Boven de cockpit is ook een glazen panoramisch dak verkrijgbaar, maar aan deze optie hangt wel een prijskaartje van …14.500 euro te bengelen ! Origineel is het schermpje boven het handschoenkastje voor de voorste passagier, waarop de gegevens van de navigatie en ook de snelheid en het motortoerental verschijnen. Ook voor dit kleurenscherm wordt ruim 4.000 euro aangerekend ! Een leuk gadget voor rijke nerds… 

AtmosferischeV12

Onder de kap vooraan zit geen turbomotor zoals in de recentste Ferrari’s (488 en California T), maar wel de 6,3 liter V12 van de FF die nog steeds vrij mag ademen. Wel onderging deze atmosferische krachtbron tal van aanpassingen, waaronder een hogere compressieverhouding (die toeneemt van 12,4:1 tot 13,5:1). Hiermee stijgt het vermogen van 660 tot 690 pk, terwijl het koppel klimt van 683 tot 697 Nm, waarvan 80% reeds vanaf 1.750 tr/min. beschikbaar is. De hernemingen verlopen dus erg vlot in deze GT… En voor meer dagelijks comfort zorgde Ferrari ervoor dat het motorgeluid bij lage belasting zeer discreet blijft. Inderdaad, als het gaspedaal zachtjes wordt beroerd laat de molen van de GTC4 Lusso zich amper horen. En in automatische stand schakelt de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling vrijwel naadloos. Tijdens een gewoon ritje apprecieerden we ook het uitstekend ophangingscomfort. De gestuurde Magnaride dempers absorberen de hobbels en oneffenheden in het wegdek prima zodat je ze amper in je stoel voelt. Een mooie veelzijdigheid die perfect past bij het statuut van een echte GT. 

Aandrijving en … sturing op vier wielen

Maar uiteraard moet een Ferrari (break of niet…) ook sportief bestuurd kunnen worden zonder dat hij het laat afweten. Daarvoor beschikt de GTC4 Lusso over de cruciale ingrediënten (buiten het gewicht dat bijna 2 ton bedraagt…). Zo vertoont de wagen, ondanks de positionering van de grote motor op de vooras, een prima gewichtsverdeling (47/53%), die borg staat voor een mooie wendbaarheid. Deze Ferrari behoudt eveneens zijn zeer gesofisticeerde vierwielaandrijving met twee gestuurde koppelingen die ook een vectoriële verdeling van het koppel kan verzekeren, om tot 90% van de power naar het buitenste voorwiel in een bocht te kunnen sturen.

Aan dat arsenaal, dat reeds gekend was op de FF, voegt de GTC4 Lusso ook nog meesturende achterwielen toe, die vorig jaar voor het eerst op een Ferrari opdoken op de F12tdf. Hiermee inclineren de achterwielen lichtjes (in de richting van de voorwielen bij hoge snelheid en in de andere richting bij een lager tempo), om een zwenkeffect in de bocht de creëren zonder dat de auto gedestabiliseerd raakt. De GTC4 Lusso geniet verder nog van nieuwe aerodynamische oplossingen zoals een diffusor met sleuven en een spoiler die in de achterklap werd geïntegreerd. In tegenstelling tot andere GT’s onthoudt deze Ferrari zich nog steeds van de recentste elektronische hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een actieve cruise control of een automatisch noodremsysteem. 

Zeer braaf…

In de praktijk verbaast de wendbaarheid gezien de proporties van deze Ferrari. Uiteraard krijgen de remmen het zwaar te verduren tussen twee haarspeldbochten in de bergen, ondanks de grote schijven (standaard koolstof-ceramisch), maar het efficiënte bochtengedrag mag er zeker zijn. Dankzij de meesturende achterwielen is de GTC4 Lusso veel dynamischer dan de FF en rijgt hij de bochten zonder aarzelen aan elkaar, zonder dat het daarbij nodig is het gas fijngevoelig te doseren. De tractie vormt nooit een probleem. Maar die klinische efficiëntie elimineert ook gedeeltelijk de sensaties, ook al blijft de push en de sound van de V12, die tot 8.250 tr/min doortrekt, heel indrukwekkend. Met een weinig speelse achterkant die bijna niet weg te krijgen is, levert deze Ferrari niet de grote kick. Maar bij bespaart ons wel van angstzweet eens het asfalt er nat bijligt… 

Besluit

Dit is zeker niet de meest opwindende Ferrari, maar wel de enige waarin je een mountainbike kwijt kan.. Deze eigenzinnige GT is stevig geëvolueerd om efficiënter dan ooit te worden. De GTC4 Lusso staat dus voor zorgeloos rijden, zeker omdat Ferrari 7 jaar onderhoud en garantie aanbiedt!

+

Ruime GT, met grote koffer

Prima dagelijks comfort

Prachtige atmosferische V12 (de laatste?)

Sportieve wendbaarheid en efficiëntie

Veiligheid het hele jaar door

Waanzinnige prijs, talrijke opties

Omvang en gewicht (bij remmen)

Iets te braaf voor een Ferrari ?

CO2-uitstoot rampzalig…

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon