TEST Ford Puma: Klaar om leeuw te eten

Ford laat de naam van een model uit de late jaren ’90 herleven door ‘m op deze moderne, goed uitgeruste kleine SUV te kleven. De nieuwe Puma trekt bovendien ten strijde in een categorie die Ford vreemd is.

TEST Ford Puma: Klaar om leeuw te eten

Er is een nieuwe trend bij Ford: het transformeren van sportieve iconen in SUV’s. Na de aankondiging van de Mustang Mach-E, een 100% elektrische SUV die tegen het eind van dit jaar in Europa zal arriveren, is hier de nieuwe Puma, genoemd naar een populaire kleine coupé die tussen 1997 en 2002 van de band kwam gerold.

Kleine Macan

Deze concurrent van de nieuwe Renault Captur en Peugeot uit 2008 wil zijn aandeel in de markt van de trendy multifunctionele SUV’s met tweewielaandrijving opeisen. Eerste argument: de aanblik. Ford benadrukt dat er veel aandacht werd besteed aan de feedback van klanten, en het resultaat heeft wat weg van een katachtige die klaar is om zijn prooi te bespringen. Sommige mensen beweren dat hij op een Porsche Macan lijkt, van ver weliswaar, en we geven ze niet per sé ongelijk. Weet trouwens dat de toekomstige Kuga, die nog voor de zomer in de handel zal zijn, ook deze stilistische richting zal volgen.

4,21 meter lang (4,19 zonder de ST-Line X body kit), 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. De Puma is dus korter dan zijn rivalen, maar zijn wielbasis van 2,59 meter is vergelijkbaar (2,60 voor de 2008 Peugeot, hoewel 11 cm langer). In theorie zou de binnenruimte van de Puma ook korter moeten zijn, en aangezien Ford maximaal heeft ingezet op de koffer is het de lengte van de zitting die eronder lijdt. Kortom, kinderen zullen achterin de Kuga gelukkiger zijn dan volwassenen.

Slim gezien!

Een koffervolume van 456 liter (402 liter op onze milde hybride) is een zeer respectabele waarde in deze categorie, en bovendien verbergt de laadruimte een kunststof gecoat, waterdicht compartiment van 80 liter onder de vloer. Ford gaf het de naam ‘MegaBox’. Je kan het gebruiken om zaken uit het zicht op te bergen, maar bijvoorbeeld ook voor zweterige/modderige sportuitrusting, en het is voorzien van een aftapplug waarmee het met water kan worden gespoeld. Goed gezien, net als het soepele achterdek dat aan de achterklep is bevestigd en dat de (elektrische) opening ervan volgt. Dat hoef je niet meer handmatig los te maken, om grote voorwerpen mee aan boord te nemen bijvoorbeeld. Eenvoudige ideeën, maar zo praktisch. Vreemd dat niemand anders er eerder aan heeft gedacht.

Hightech

Het dashboard is kopie van dat van de Fiesta, met één uitzondering: de wijzerplaten zijn vervangen door een configureerbaar 12,3″ display, dat dan ook nog eens het silhouet van een poema weergeeft vlak voor je vertrekt. En in het midden van de console bevindt zich een 8″ touchscreen van het uitstekende Sync3-multimediasysteem. De materialen bieden geen luxueuze indruk, maar de bedoeling is wel dat de ST-Line X afwerking wordt opgefleurd met wat gekleurde stiksels, een onderaan afgeplat stuurwiel en carbonachtige decoratieve elementen.

Geconnecteerd en op technologisch vlak helemaal mee, integreert de Puma de gebruikelijke hedendaagse rijhulpmiddelen, inclusief cruisecontrol met Stop&Go-functie (als je kiest voor de 7-versnellingsbak met dubbele koppeling) en ‘lane tracking’. Het introduceert ook een nieuw systeem dat Local Hazard Warning heet, met andere voertuigen en met de infrastructuur communiceert en zijn bestuurder in real-time informeert over gevaarlijke situaties (werken, voetgangers, dieren of voorwerpen op de weg) die niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Zoals we vorige maand al zeiden in onze test met de Golf, die een soortgelijk systeem bezit, zal het alleen efficiënt werken als er voldoende voertuigen en infrastructuur mee zijn uitgerust, maar de Puma is er alleszins klaar voor. Tot slot is het ook mogelijk om deze cross-over vanop afstand te bedienen, althans wat betreft de vergrendeling, de temperatuur aan boord en andere dergelijke functies betreft.

Efficiënt onderweg, maar…

Ford koos alleen voor de uitstekende 3-cilinder EcoBoost-benzinemotor, die verkrijgbaar is in 4 versies: de klassiekers met 95 of 125 pk en de milde hybrides, 125 dan wel 155 pk sterk. Ter herinnering, milde hybridisatie helpt de verbrandingsmotor en geeft hem een kleine boost om het verbruik en de uitstoot te verminderen, maar laat niet toe om in 100% elektrische modus te rijden.

We ontdekten de Puma in zijn krachtigste versie. Bij het opstarten werden we meteen verrast door de trillingen van de 3-cilinder motor, die tot in het zitkussen worden doorgegeven. Gelukkig verdwijnen deze als je eenmaal aan het rijden bent, waarbij je zal merken dat het passagierscompartiment opmerkelijk geluiddicht is.

Het stedelijke gedeelte van onze testrit maakte al snel duidelijk dat de vering van de sportieve ST-Line X-versie te stevig is, en de (zeer fraaie) 18″ wielen helpen niet echt. De Titanium-afwerking pakt het gelukkig zachter aan, al moet die een aantal interessante eigenschappen missen, zoals de automatische airco, getinte achterruiten of het hoogwaardige B&O-audiosysteem. Dat gezegd zijnde, kan je alles aankruisen van de lijst met opties, en aangezien de Puma Titanium 4.000 euro goedkoper is dan de Puma ST-Line, heb je als koper toch wel wat keuze.

De sportiefste

De favoriete speeltuin van de Puma is het secundaire wegennet, waar zijn 58 mm bredere sporen (in vergelijking met de Fiesta, waarvan hij het platform overneemt) hem een grote wendbaarheid en goede dynamische eigenschappen geven. Hier wordt de stugheid van de ophanging een pluspunt en wordt deze Ford een betere partij dan een Renault Captur of een Peugeot 2008. Hij helt weinig over en in de sportmodus is de besturing communicatief. Eigenlijk valt er maar één ding te betreuren: ondanks de hybridisering mist de motor, zelfs met 155 pk, flexibiliteit tijdens stadsritten.

Conclusie

Ford is met succes een nooit eerder betrede categorie binnengestapt, weliswaar met een beperkte keuze aan aandrijflijnen. Wat de Puma ST-Line betreft: velen zullen zijn ophanging (te) hard vinden, al is dit wel de sportiefste SUV in zijn klasse.

De Puma 1.0 EcoBoost 155 mHEV in cijfers

Motor: 3-cilinder, turbobenzine, 999cc; 155pk bij 6.000 tpm; 190Nm van 1.900 tot 5.500 tpm (240Nm in de Sportmodus).

Aandrijving: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: manueel, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.207/1.805/1.552

Leeggewicht (kg): 1.280

Koffervolume (l): 401 tot 1.161

Tankinhoud (l): 42

Prijs: € 24.800 BTWi

Vermogen: 155 pk

Topsnelheid: 205 km/u 

Gem. opg. verbruik: 5,5 l/100 km

CO2: 126 g/km

Andere motoren

1.0 Ecoboost 95: 95pk; 175km/u; 5,7l/100km; Prijs NB

1.0 Ecoboost 125: 125 pk; 191 km/u; 5,8 l/100 km; € 23.200 BTWi

1.0 Ecoboost 125 mHEV: 125 pk; 191 km/u; 5,4l/100 km; € 23.600 BTWi