Autotests

TEST Hyundai i30 facelift: Normaliteit in een abnormale wereld

Geschreven door Laurent Zilli | 24/11/2020

Als alles te gewoontjes is, hunkeren we naar een beetje fantasie. Tijdens een stroomversnelling voelen normale zaken dan weer geruststellend aan…

Om maar te zeggen dat deze evolutie van de Hyundai i30, een auto die de normaliteit zelve is, ook een zeer… normale evolutie is. Hier geen sprake van een elektrische revolutie, geen grote digitale overgang binnenin en geen radicale beslissingen wat het mechanische aspect betreft. Het lijkt zelfs dat de gefacelifte i30 er in de huidige race naar de toekomst van de auto is gekomen om de boel een beetje te kalmeren.

i30 N Line

Kijk bijvoorbeeld naar zijn voorkant: het nieuwe rooster lijkt ons zachtjes te willen voorbereiden op de visuele impact van de toekomstige Tucson, terwijl ook binnenin de veranderingen eenvoudigweg logisch zijn: een scherm voor de instrumenten, een vergroot multimediascherm (10,25″), een uitgebreide connectiviteit en… verder niets. Laten we daaraan toevoegen dat het gamma mee evolueert, want de N Line-versie (een meer suggestieve look, een agressievere motormapping in de Sportmodus, een dynamischere achterwielophanging) die voorheen was voorbehouden aan de 5-deurs en de mooie Fastback, is nu ook beschikbaar voor de break.

48V

Onder de motorkap bezit hij net genoeg nieuwigheden om met zijn tijd mee te zijn. De 1,4-liter benzine van 140 pk wordt vervangen door een 1,5-liter benzine van 160 pk, en alle motoren maken gebruik van lichte 48V-hybridisatie, inclusief de… 1,6-liter diesel, die nog niet op de offerbank belandt. Tot slot biedt Hyundai een geheel nieuwe handgeschakelde 6-bak aan die, dankzij de wonderen van de elektronica, een zuinige “vrijloop”-functie heeft, wat vroeger enkel op automatische bakken kon.

i30 N Line interior

En wat betekenen al die normale evoluties? Een aangenaam normale auto, of beter gezegd: een normale aangename auto. De nieuwe 1.5 turbo bezit namelijk aanzienlijk meer pit dan de 1.4 die hij vervangt en we zijn zelfs geneigd om te zeggen dat hij de ideale keuze is in combinatie met de N Line-afwerking… al is 120 pk sterke 1-liter 3-cilinder ook behoorlijk energiek.

Conclusie

Goede en vrij klassieke motoren, mooi opgedeelde afwerkingsniveaus, drie soorten koetwerktypes… Voor ieder(s budget) wat wils dus, en vergeet voor één keer die geforceerde mars richting elektrificatie.

i30 N Line rear

De Hyundai i30 Hatchback 1,5 T-GDI N Line in cijfers

Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1.482cc; 159pk bij 5.500rpm; 253Nm van 1.500 tot 3.500rpm.

Aandrijving: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: manuele 6-bak

L/B/H (mm): 4.340/1.795/1.455

Leeggewicht (kg): 1.250

Koffervolume (l): 395 – 1.301

Tankinhoud (l) : 50

0 tot 100 km/u (sec.): 8,4

Prijs: € 31.499 BTWi

Vermogen: 159 pk

Topsnelheid: 210 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 6,3 l/100 km

CO2: 143 g/km

Andere motoren:

1,0 T-GDI: 120 pk; 5,3l/100 km; 196 km/u; € 21.999 BTWi

1,6 CRDi: 136 pk; 200 km/u; € 28.999 BTWi

Trefwoorden

Lees ook