TEST Mercedes GLB: Born to kill!

Neen, dit is niet alleen de 623ste SUV op de markt. De GLB veroorzaakt ook redelijk wat nervositeit in München…

TEST Mercedes GLB: Born to kill!

Er wordt al jaren een genadeloze strijd gevoerd tussen twee grote automerken, met name Mercedes en BMW. Wat de een doet, neemt de ander over. Denk aan premium-SUV’s, SUV-coupés, 4-deurscoupés… Elke aanval krijgt een tegenaanval. Een van deze gevechten was een domper voor Mercedes, want toen BMW de 2 Reeks Active Tourer lanceerde, ging de carrière van de B-Klasse in het slop en dat heeft de derde generatie niet recht kunnen trekken. Om “wraak” te nemen, tekende Mercedes deze compacte 5- of 7-zits SUV die het einde van de carrière van het BMW-busje moet inluiden. Die laatste zou in 2022 verdwijnen om plaats te maken voor… een SUV.

Stoere blik

Looks zijn meer dan ook van tel. De bedoeling was niet alleen om 7 zitplaatsen aan te bieden, maar ook een stoere SUV met relatief compacte afmetingen. De GLB is dan ook erg vierkantig vormgegeven en contrasteert met de (min of meer) schuin aflopende daklijn en/of schuine achterruit van andere modellen in zijn klasse. Deze Mercedes heeft wat weg van een ijskast, alsof er een mini G-Klasse voor je neus staat. Het assertieve doch niet agressieve front past bovendien perfect bij zijn profiel.

Hoewel we de nieuwe GLB als een compacte SUV omschrijven, is hij toch nog steeds 4,63 meter lang. Ter vergelijking: een Mercedes GLC is maar een tikkeltje meer uitgerokken. Zijn lengte in combinatie met de wielbasis van 2,83 meter zorgt weliswaar voor een ruime binnenkant, ruimer zelfs dan we hadden verwacht. Het plafond ligt hoog, wat een luchtige sfeer creëert, en in de 5-zitsconfiguratie is de beenruimte op de achterbank serieus bovengemiddeld. Zelfs de koffer (560 liter) behoort tot de ruimste van het segment. Nog verrassender is de optionele 7-zits configuratie. In de eerste persberichten liet Mercedes uitschijnen  dat de 2 extra zitjes voor kinderen waren, al kan je in de praktijk gerust 7 volwassenen vervoeren. Die mogen niet allemaal 1,9 meter groot zijn, en de rit hoeft geen honderden kilometers te overspannen, maar toch is duidelijk dat GLB op het gebied van ‘leefbaarheid’ zeer overtuigend werkt.

Minder positief zijn we over de kwaliteit van de dashboardafwerking. Op zich niets schandaligs te melden, want het is nu eenmaal de gangbare praktijk voor bijna alle fabrikanten geworden: mooie, geschuimde kunststoffen voor het bovenste gedeelte, harde kunststoffen voor het onderste. Het doet natuurlijk niets af aan het luxueuze uiterlijk van deze Mercedes, die dan ook nog eens hoogtechnologisch is. Denk maar aan het brede, dubbele scherm van het MBUX-systeem. Toch zaten we met twee journalisten aan boord die vonden dat de materiaalkeuze beter is in… een Peugeot 5008. Vreemd…

Een beetje vanalles

Qua motoren is er voor ieder wat wils: een 1.3 op benzine met 163 pk, een 2.0 benzine met 224 pk, drie versies van de 2.0 diesel (116, 150 en 190 pk) en als benzinetopper de 35 AMG-versie, voorzien van een 2.0 die 306 pk sterk is. Al deze motoren zijn uiteraard geblazen.

Voorwielaandrijving voor de basisversies op benzine en diesel, vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling voor iedereen behalve voor de 1.3 benzine, die beperkt is tot 7 versnellingen. Tot slot is er een optioneel Offroad-pakket, dat zich vooral onderscheidt door zijn specifieke rijmodus. Niet genoeg om een Land Rover Discovery Sport (de enige directe concurrent van de GLB) te doen afzien, wel voldoende om buiten de piste te spelen als de omstandigheden niet te extreem zijn. Dit laatste hebben we zelf kunnen testen.

Een korte proefrit met de 1.3 op benzine bevestigt dat zelfs de instap-GLB prestaties biedt die volledig voldoen aan de verwachtingen van de gemiddelde bestuurder, voor wie de weg geen speeltuin is. Gaan we iets hoger op de ladder, krijgen we de 400 Nm van de 220d ter beschikking (190 pk diesel), dat het zeer goed uitgebalanceerde chassis extra benadrukt. Deze SUV laat zelfs een agressieve rijstijl op kleine, kronkelende wegen toe. Toegegeven, de huidige B-Klasse biedt onder zulke omstandigheden meer betrokkenheid, met name dankzij zijn iets “scherpere” instellingen en een stuurinrichting die meer sensaties biedt, maar desalniettemin is de GLB zeer competent én zeer aangenaam in de omgang. Zijn (optionele) adaptieve ophanging waarover we tijdens deze test beschikten, vertoonde een duidelijk verschil in gedrag afhankelijk van de gebruikte modus: stug en perfect in controle in de sportmodus, een een oprecht goede filtering in de comfortmodus.

Fantastische dosering

Helemaal bovenaan het gamma woont de AMG 35. AMG ontwikkelt al geruime tijd niet alleen extreme versies van Mercedes-modellen, maar ook varianten die zowel resoluut sportief als redelijk zijn. Inderdaad, tegenwoordig worden 300 paarden als redelijk beschouwd… De GLB AMG is daarom niet karikaturaal. Hij blijft dagelijks zeer inzetbaar en kan er heel snel vandoor, zonder dan de inzittenden er last van hebben. Het expressieve geluid bij hoge toerentallen, zijn nog efficiënter rijgedrag en het vleugje extra speelsheid maken het plaatje compleet. Goed gedaan, Mercedes!

Conclusie

De GLB is een volwaardige 7-zitter en zeer fijn in de omgang. Of hij echt een BMW-killer wordt, valt nog af te wachten, maar we vermoeden van wel…

De Mercedes GLB 220d 4Matic in cijfers

Motor: 4 cil, turbodiesel, 1.951 cc; 190 pk bij 3.800 tpm; 400 Nm van 1.600 tot 2.400 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4,634/1,834/1,658

Leeggewicht (kg): 1.735

Koffervolume (l): 560 – 1.755

Tankinhoud (l): 60

0 tot 100 km/u (sec.) : 7,6

Prijs: € 46.464 BTWi

Vermogen: 190 pk

Topsnelheid: 217 km/u

Gemengd verbruik: 5,8 l/100 km

CO2: 152 g/km

Andere motoren

GLB 200 : 163 pk; 7,0l/100 km; 207km/u; € 39.204 BTWi

GLB 250 : 224 pk; 7,9l/100 km; 236 km/u; € 46.222 BTWi

GLB 180d: 116 pk; 5,5l/100 km; 188 km/u; € 38,115 BTWi

GLB 200d : 150 pk; 5,5l/100 km; 204km/u; € 39.688 BTWi

GLB 35 AMG : 306 pk; 9.2l/100 km ; prijs NB