De Mercedes SL (voor “Sport Leicht” of “Light Sport”) kwam in 1952 op de markt en heeft altijd synoniem gestaan voor sport en luxe. In de loop der jaren nam de verfijning toe en werd het model de maatstaf voor comfort in zijn segment. De nieuwste editie blijft trouw aan dit concept, al ligt de nadruk door de directe betrokkenheid van AMG tegenwoordig op dynamiek.
Het interieur
Mercedes heeft voor de SL een slimme mix van raffinement en sportiviteit bedacht. De afwerking is van een erg hoog niveau (het tegendeel zou onbegrijpelijk zijn voor een auto in deze prijsklasse) en de grote nieuwigheid is dat het 2+2 betreft. Vergeet echter roadtrips met vier volwassenen, want de achterbank volstaat enkel om kleine kinderen van een zitje te voorzien. Het dashboard onderscheidt zich door het centrale 11,9 scherm, dat vergelijkbaar is met dat van bijvoorbeeld de S-Klasse.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is één en al digitaliteit wat de klokt slaat in de nieuwe SL en dat vinden we persoonlijk best jammer. De bediening verloopt immers niet altijd zo intuïtief en dat werkt toch een klein beetje frustraties in de hand. Gezien het prestige van de SL hadden we ook liever gezien dat het boordmeubilair specifiek voor dit model was bedoeld en niet simpelweg geleend van andere Mercedes-modellen.
Hoe rijdt hij?
De SL 63 AMG is een grote auto, met een lengte en breedte van respectievelijk 4,71 en 1,92 meter, en legt een stevige 1.970 kg op de weegschaal. Gelukkig wordt dit aanzienlijke gewicht gecompenseerd door een indrukwekkend arsenaal aan technologie. Denk bijvoorbeeld aan 4Matic-vierwielaandrijving, achterwielbesturing, actieve demping en een differentieel. Het resultaat is dat deze cabrio – die vanwege zijn immense motorkap een beetje aanvoelt als een Batmobiel – even wendbaar is als een GTI.
Zijn twin-turbocharged V8 met 4 liter cilinderinhoud en een aanzienlijk vermogen 585 pk brult als een bommenwerper en geeft serieus van jetje, vooral tussen 2.500 en 6.500 toeren per minuut. De 0-100 km/u-sprint wordt in 3,6 seconden afgehaspeld en de topsnelheid bedraagt 315 km/u. Zeer straffe cijfers. In de Sport+ stand is deze Mercedes een echte duivel, die bij het vertragen explosies uit de uitlaat laat ontsnappen. Kortom, de tijd van de discrete, relatief brave SL is definitief voorbij.
Door dit sprankelende karakter krijg natuurlijk zin om zelf van versnelling te wisselen en dat kan ook. Goed nieuws: de transmissie omschrijven we als zeer responsief. De vering is daarentegen zeer stevig en zal door mensen met (zware) rugklachten niet bepaald geapprecieerd worden.
De prijs…
De Mercedes SL 63 AMG heeft een vanafprijs van 196.625 euro. Alles behalve goedkoop dus. Qua positionering is het niet echt gemakkelijk om een vergelijking met concurrenten te maken. De Aston Martin Vantage F1 Roadster (ook met AMG-motor) wordt verkocht voor 177.000 euro, maar telt slechts twee zitplaatsen en is wat langzamer. Wil je bijvoorbeeld een Bentley Continental GT Cabrio op de oprit, dan moet je meteen 251.761 euro op tafel leggen. De SL woont dus een beetje op een eiland.
Compromisloos?
Mercedes en AMG wilden van de SL een veelzijdige auto maken die comfortabel genoeg is voor dagelijks gebruik, maar die je ook als speeltje tijdens trackdays kan gebruiken. Van een ideaal compromis valt echter moeilijk te spreken. Enerzijds is de SL bij tijden te hard en te lawaaierig om echt comfortabel te zijn, anderzijds staat zijn immense gewicht het niet toe om zichzelf een pure sportwagen te mogen noemen. Zijn we te streng? Misschien wel, want deze Mercedes biedt ook veel plezier en natuurlijk prestaties om ‘u’ tegen te zeggen.
De Mercedes-AMG SL 63 in cijfers
Gemiddeld WLTP-verbruik: 12,7 l/100 km
CO2: 283 g/km
Prijs: 196.625 euro
BIV: Vlaanderen: € 12.594,09; Wallonië en Brussel: € 4.957
Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 2973,42 ; Wallonië en Brussel : € 2.179,58
Ecomalus Wallonië: € 2.500
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be