TEST Opel Corsa: De wedergeboorte

Dit is meer dan gewoon een nieuwe generatie Corsa. Voor Opel is dit het eerste automodel van een nieuw tijdperk, dat de toon zet voor de toekomst. We kunnen nu al zeggen: als alles wat volgt van deze aard is, heeft het merk een mooie toekomst voor de boeg…

TEST Opel Corsa: De wedergeboorte

Voor degenen die het belang van deze nieuwe Corsa misschien niet volledig hebben begrepen: dit is de eerste Opel-auto sinds de integratie in PSA. Afgelopen juli hebben we je onze eerste indruk gegeven van een Corsa die nog in verwachting was, vandaag is het kind geboren. Wat we al kunnen verklappen, is dat de laatste maanden van voorbereiding goed werden benut.

Ontfranst

Onze eerste kennismaking was een uitstekend begin. De nieuwe Corsa bleek toen al licht en alert, ten volle profiterend van het PSA-platform en de bijbehorende mechanica, maar in sommige opzichten was er nog steeds een (te) Frans gevoel aanwezig. De uitdaging was dus om hem wat ‘Duitser’ te maken, want is het nut van een Opel die het gevoel van een Franse wagen opwekt? Vandaag kunnen we zeggen: de germanisering is effectief.

Duitse sfeer

Het uiterlijk van de Corsa is al lang bekend, sinds de onthulling van de officiële foto’s in juni vorig jaar, kort na onze testrit met een prototype. Al vertellen foto’s natuurlijk niet het hele verhaal. Soms dankt een auto zijn verleidelijke kracht aan het talent van de fotograaf en de persoon die de beelden retoucheert, en valt het resultaat in levende lijve een beetje tegen. Dit is niet het geval voor de Corsa, integendeel zelfs. In het echt kunnen we de zelfverzekerde houding van de kleine Opel en zijn dynamische proporties pas echt goed waarnemen. Kortom, de nieuwe Corsa is mooi, zowel in de klassieke versie als met de sportievere GS Line-afwerking.

De ‘verduitsing’ is binnenin ook merkbaar. Het ontwerp heeft niets van de avant-gardistische stijl van de Peugeot 208, noch van de onconventionele creativiteit van de Citroën C3 of van de destabiliserende originaliteit van de DS3 Crossback. Dit is echt een op-en-top Duitse vormgeving. Alles heeft zijn plaats, alles zit op zijn plaats, zonder te vervallen in bezuinigingen, en dan is er nog de waar te nemen kwaliteit. We hebben het over een goede materiaalkeuze, een stevige montage en nauwkeurige details. De minder edele kunststoffen zijn gelukkig beperkt tot het onderste deel, waar we niet naar kijken en wat we amper aanraken, en daar hoeft Opel zich niet over te schamen aangezien zelfs premiummerken zich eraan bezondigen.

Wat de ergonomie aan boord betreft: Opel neemt afstand van het “alles op het scherm” principe van zijn Franse broers en houdt het traditioneel, met echte knopjes dus. Denk bijvoorbeeld aan de airconditioning. Sterker nog: op enkele bedieningselementen na (ramen, buitenspiegels, automatische versnellingsbak) heeft de nieuwe Corsa nauwelijks iets gemeen met de rest van de groep. Zelfs de richtingaanwijzerbediening blijft “typisch Opel”. Nog iets “typisch Opel”? De zeer stevige stoelen, zeg maar te stevig…

Technologisch

Tal van geavanceerde technologieën tekenen present, geïllustreerd door de (optionele) Matrix-koplampen. Ze werken op dezelfde manier als die van een veel duurdere auto, door het deel van de lichtbundel dat andere bestuurders verblindt te verbergen indien nodig. Een echte primeur in dit segment! Voor de rest krijgt deze Opel uiteraard alle standaard geworden rijhulpmiddelen mee, inclusief een actieve rijstrookassisent (standaard in het hele assortiment). Het enige kleine technologische nadeel: het 100% digitale instrumentenpaneel beschikt over een 10″ scherm en da’s te klein om alle beschikbare ruimte te vullen. Het oogt een beetje goedkoop, wat allesbehalve de bedoeling was. En net zoals bij Peugeot, DS en Citroën, gaan de aangeboden displaystijlen van ‘banaal’ tot ‘overladen’ en kan je niet eens voor een klassiek dashboard met eenvoudige wijzerplaten kiezen. Er zijn dingen om van VW of Renault te leren. Een goede luisteraar…

PSA onder de kap

Zeer logischerwijs komt het motorpalet van PSA: een 3-cilinder 1.2 benzine zonder turbo (75 pk) of met turbo (100 of 130 pk) en een 4-cilinder 1.5 turbodiesel (102 pk). De 75 pk-versie moet het met een handgeschakelde 5-bak stellen, de 1.2 van 100 pk en de diesel bieden de keuze tussen een manuele 6-bak en een 8-trapsautomaat. Wie 130 pk wil, is sowieso aangewezen op de automaat. En natuurlijk bestaat de Corsa ook in een 100% elektrische versie (136 pk, 350 km WLTP-bereik), maar dat model hebben we (nog) niet uitgeprobeerd.

De Corsa van 130 en 100 pk, daar mochten we wel al van proeven. Onderweg werd dat deze auto een Peugeot noch een Citroën is. De vering, de kalibratie van de stuurinrichting, de handmatige bediening van de versnellingsbak: alles is merkbaar steviger ingesteld, meer “vierkant” dan bij zijn Franse broers. Kortom: Duitser! En als we het wegligging moeten hebben, vallen we in herhaling. Het PSA-platform doet namelijk veel goeds voor de Corsa, die nog nooit zo’n lichtvoetig is geweest (althans niet sinds de jaren negentig) en waarschijnlijk nog nooit zo’n efficiënte voortrein heeft gehad. Een waar genoegen om ermee op kleine, zeer bochtige wegen te rijden. Met welke motor onder de kap? Natuurlijk heeft de 130 pk-versie meer middelen, om het zo te zeggen, al hebben we het gevoel dat de nieuwe automaat minder goed gebruikt wordt dan de 6-trapsautomaat van weleer. Dus toch liever een handgeschakelde bak? Weet dan dat de 100 pk sterke Corsa ruimschoots aan de verwachtingen voldoet.

Conclusie

Dankzij de PSA-ingrediënten is dit de beste Corsa in tijden. Bovendien heeft Opel er zoveel mogelijk aan gedaan om hem “zo Duits mogelijk” te maken, wat ook gelukt is.

De Corsa 1.2 Turbo 100 pk in cijfers

Motor: 3 cil., turbobenzine, 1.951cc; 100 pk bij 5.500 tpm; 205Nm bij 1.750 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.060/1.765/1.435

Leeggewicht (kg): 1.055

Koffervolume (l): 309 – 1.118

Tankinhoud (l): 44

0-100 km/u (sec.) : 9,9

Prijs: € 18.695 BTWi

Vermogen: 100 pk

Topsnelheid: 188 km/u

Opg. gem. verbruik: 5,4 l/100 km

CO2: 122 g/km

Andere motoren

1,2 75 pk: 75 pk; 5,3l/100 km; 174 km/u; € 15.995 BTWi

1,2 130 pk: 130 pk; 5,6 l/100 km; 208 km/u; € 23.495 BTWi

1,5 Turbo D : 102 pk; 4,0l/100 km; 188 km/u; € 19.795 BTWi

Corsa-e: 136 pk; 17kWh/100 km; 150km/u; € 25.202 BTWi