TEST Opel Corsa prototype: culturele revolutie

Zoals we van Opel gewend zijn, heeft de fabrikant ons uitgenodigd om de volgende Corsa uit te proberen terwijl het model nog in volle ontwikkeling is. Voor ons de ideale kans om hem op voorhand te ontdekken maar ook om de culturele revolutie in Rüsselsheim uit eerste hand te ervaren. Meer uitleg!

TEST Opel Corsa prototype: culturele revolutie

Volgend jaar in november wordt niet alleen de carrière van een nieuwe Corsa gelanceerd maar ook een nieuw tijdperk ingeluid. Opel trad vorig jaar immers toe tot de PSA-groep en voor de Duitse autofabrikant, die zo’n 80 jaar onder controle van GM had gestaan, is dit niet zomaar een verandering maar een heuse wedergeboorte. De ingenieurs die we op het evenement hebben ontmoet, van wie sommigen al meer dan 30 jaar voor Opel werken, waren meteen bereid de impact van dit nieuwe tijdperk op hun werk uit de doeken te doen.

Ruilhandel

Zoals het echte heren betaamt, lieten de Opel-woordvoerders geen slecht woord over hun vorige autofamilie vallen. Nochtans had het niet verwonderlijk geweest, moesten ze dat wel hebben gedaan. Het merk heeft dan ook lange periodes van financiële onzekerheid achter de rug en het pad onder leiding van General Motors liep ook allesbehalve over rozen. Sommige fabrikanten van de groep werden op verschillende vlakken in de steek gelaten, anderen botweg afgevoerd (zei iemand Saab?) en men is er zelfs in geslaagd om de identiteit van bepaalde merken compleet te negeren. Dit alles wijst op een zeer hiërarchische organisatie waarin alles van bovenaf wordt beslist.

Bij Opel verwoorden ze hun relatie met de Amerikanen anders. Er werd uitgelegd dat het merk de Europese tak van de groep was, met als missie producten te ontwikkelen die aangepast waren aan de Europese markt. Sommige modellen kregen zelfs de eer om ook in de VS beschikbaar te zijn. Toch was het pas wanneer ze begonnen te praten over hun relatie met PSA dat de ingenieurs echte tevredenheid uitstraalden.

“Bienvenue dans la famille”

Opel en de Franse merken van PSA wisselen onderdelen maar ook vaardigheden uit, zo werd gezegd. Meer nog: de Duitse fabrikant kreeg al snel een leidende rol wat de toekomstige bedrijfsvoertuigen van de groep betreft. Op een persoonlijker niveau lieten de ingenieurs zelfs hun verbazing blijken over de eerste keer dat ze de Franse fabrieken en ontwikkelingscentra hadden bezocht. Zo hoefden ze zich maar één keer in te schrijven, hadden ze geen goedkeuring nodig voor een volgend bezoek en moesten ze niet meer dan de Fransen betalen in de kantine… Dit lijkt ridicuul allemaal maar voor hen was dit hét bewijs dat ze er bijhoren. Het zegt ook veel over de werking bij GM…

Bij Opel zien ze de toekomst met andere woorden rooskleuriger dan ooit. Revolutie is op komst, of da’s toch de bedoeling.

4 maanden

We wijken af. De toekomstige Corsa is momenteel voor 80% klaar en de exemplaren die wij hebben getest zijn pre-prototypen van het tweede stadium (van vier). We kunnen ons dus nog niet vastpinnen op zaken als afwerking of zelfs op bepaalde elektronische systemen. Opel heeft het dan ook over testritten onder de noemer “Validation Drive”. De keuze van ingenieurs valideren, zeg maar, om na te gaan of ze goed bezig zijn.

Weet alvast dat de ontwikkeling van de nieuwe Corsa al ruim voor de overname door PSA van start was gegaan en dat de basis al gelegd was op het moment van de ondertekening. Pas na de overname door PSA werd besloten dat de nieuwe Corsa gebaseerd moest worden op een gloednieuw platform van de Franse groep, namelijk de CMP, dat door de DS3 Crossback werd ingehuldigd en ook de nieuwe Peugeot 208 van steun voorziet. Hoedje af dus voor de ingenieurs die weliswaar niet alle plannen overboord hebben gegooid maar wel ingrijpende wijzigingen hebben moeten voorzien. Het onderstel van de Corsa was er pas… begin 2019! Ze hadden dus minder dan vier maanden de tijd om de wagen te bouwen waarmee we zonet hebben gereden. Respect!

Robotfoto

Wat we al met zekerheid kunnen meedelen over de nieuwe Corsa, in de eerste plaats vanwege het gebruikte platform, is dat hij kan worden uitgerust met de 1.2l benzinemotor (75 of 130 pk) of met de 1.5l dieselmotor (100 pk) van PSA, in combinatie met een manuele zesbak of zeventrapsautomaat, maar ook dat de stadsrakker begin 2020 op de markt zal verschijnen als een 100% elektrische versie. Ook interessant om weten, is dat het nieuwe onderstel voor een aardige gewichtsbesparing zorgt ten opzichte van de huidige Corsa. De nieuweling zal 108 kg minder op de weegschaal leggen, met als gevolg dat de basisversie amper 980 kg zal wegen. Da’s goed voor het verbruik, voor het weggedrag… Voor alles.

Daarnaast bezit zijn chassis een duidelijk “dynamisch” potentieel dat zeker moet worden benut. Ervan uitgaande dat klanten die op zoek zijn naar een hoge zitpositie nu vooral uitkijken naar SUV’s, heeft Opel besloten om de Corsa aantrekkelijker te maken voor de rest door de rijpositie met 3 cm te… verlagen! De lengte en de breedte van de auto blijven vrijwel ongewijzigd, al neemt de wielbasis toe met 3 cm, en hij is ook iets lager en telt 5 cm minder overhang vooraan. Tot slot weten we dat het koffervolume met 24 liter stijgt, tot 309 liter in totaal.

De bedoeling

Vlak voor we de sleutels toevertrouwd kregen, werd de Corsa nog even toegelicht. Opel wil namelijk ook binnen PSA een bepaalde positie innemen, die van “de Duitser” om precies te zijn. Dit moet in de praktijk voelbaar zijn: tijdens het rijden, het bedienen van de elektronica enzovoort.

Frans of Duits?

Het eerste contact was alvast veelbelovend. Zo’n lichte, speelse Corsa hadden we nog nooit getest en al zeker niet met dezelfde bijtgrage voortrein. We zijn evenmin zeker of we al ooit zo’n goed gedoseerd comfort hebben ervaren in een model met deze naam. De levendigheid, de uitstekende 1.2 met 130 pk, het doet allemaal denken aan een zekere Peugeot. Nu is het natuurlijk zo dat deze Corsa nog niet op punt staat, zoals hierboven aangehaald. Opel zal nog wat “Duitse invloeden” toevoegen alvorens de lancering een feit is. Meer consistentie voor de besturing en de versnellingsbak, bijvoorbeeld, of een iets stugger afgestelde ophanging.

Anderzijds zijn sommige kenmerken nu al duidelijk “Opel”. We denken dan aan de stevige stoelen maar ook aan de boordplank, of toch wat we ervan hebben kunnen ontdekken door stiekem een deel van de afdekking op te tillen. Behalve de boordcomputer en displays, lijkt het interieur allesbehalve op knip-en-plakwerk met een Franse stempel. Er werd bovenal naar een zeer “Duitse” ergonomie gestreefd, wat resulteerde in het behouden van bepaalde knoppen die de andere PSA-merken niet (meer) in hun modellen willen. De bediening van de airconditioning is daar een mooi voorbeeld van.

We geloven erin

Zoals de zaken er nu voorstaan, is de nieuwe Opel Corsa nog niet de Duitse stadswagen die hij wil zijn. Toch noemen we ons nu al fan. We hopen alleen dat het modelletje in de maanden die volgen erin zal slagen om zijn Duitse karakter te versterken. Lukt dat, zal PSA doen wat niemand voor mogelijk hield: drie merken die in dezelfde categorie spelen succesvol van dezelfde koek laten eten. De dynamiek van Peugeot, het comfort en de originaliteit van Citroën en de sérieux en de stevigheid van Opel in één mand. We zullen zien op het einde van het jaar…