In 2021 vierde de Audi RS 3 zijn tiende verjaardag, een leeftijd waarop je blijkbaar gekke dingen begint te doen. Zoals je al in de inleiding kon lezen, is het voorzichtige en attente gedrag van weleer een beetje veranderd. Dat heeft positieve kanten – wij houden er wel van – maar ook enkele ongemakken. Ben je verrast? Benieuwd om er meer over te weten? Voor we alles uitleggen, beginnen we met het hart van de RS 3: de 2.5-liter vijfcilinder, een mechanisch pareltje, is nog altijd op de afspraak en de meningen blijven unaniem positief.
Bedankt, Audi
In de RS 3 en RS Q3 is Audi erin geslaagd om de vijfcilinder in het gamma te behouden, tot groot plezier van ons, maar ook van de fans van het merk én de liefhebbers van de automobielgeschiedenis in het algemeen. Tegenover de vorige generatie bleef het vermogen van de RS 3 hetzelfde: 400 pk. Maar dit maximumvermogen ontwikkelt zich nu vroeger: bij 5.600 tr/min. Audi werkte ook aan het koppel (+20 Nm) dat ook vroeger paraat is: 500 Nm bij 2.250 tr/min. Dankzij deze verbeteringen aan de motor blijft de RS 3 alle concurrenten voor bij de sprintoefening van 0 naar 100 km/u, die hij nu aflegt in 3,8 seconden (drie tienden beter dan vroeger).
Achter het stuur merk je een stevige duw vanaf 2.250 tr/min en heb je nooit zin om deze turbomotor – die 7.000 tr/min kan bereiken – te onderbreken. Zeker omdat het geluid fantastisch blijft, ondanks de huidige filters tegen de vervuiling. Zo is het levenseinde van deze motor toch weer uitgesteld. Waarvoor dank, Audi, want het is een attractie op zich. Maar hoelang zal het nog duren, gezien de verplichte elektrificatie?
Advertentie – lees hieronder verder
Bestaanscrisis
Tijd om het grootste hoofdstuk aan te snijden: het nieuwe weggedrag van deze RS 3. De jongste jaren zagen we bij de Ford Focus RS maar ook bij verschillende vierwielaangedreven AMG-modellen van Mercedes zogenaamde drift-modi verschijnen. Ook de jongste Mercedes-AMG A45, een directe concurrent van de RS 3, ontsnapt hier niet aan. Audi moest dus een antwoord verzinnen en dat antwoord heet Torque Splitter. Deze koppelverdeler grijpt in op de achterwielen. Concreet: in bochten naar links verlegt hij het koppel naar het rechter achterwiel en in bochten naar rechts naar het linker achterwiel.
Wanneer je onderweg de Sport-modus inschakelt, zorgt deze technologie voor een nooit geziene wendbaarheid in de RS 3. Je voelt de achtertrein veel gemakkelijker pivoteren tijdens sterke acceleraties en dat is erg leuk, zelfs bij lage snelheden. Let daarentegen wel op met de nieuwe RS Torque Splitter-modus. Wanneer je die activeert, gaat de koppelverdeling nog een stap verder en kan de RS 3 zijn volledige vermogen naar één van de achterwielen sturen. Zoals je je kunt voorstellen, kun je dankzij deze modus mooie, gecontroleerde slips realiseren, ondanks de quattro-vierwielaandrijving. We hebben het getest op circuit met zo veel mogelijk rijhulpsystemen uitgeschakeld. Deze modus biedt nogal bijzondere sensaties. In tegenstelling tot het 4Matic+-systeem van Mercedes, behoudt de voortrein hier wel altijd een deel van de tractie. Op sneeuw of ijs moet het erg leuk zijn.
Hoewel het woord ‘leuk’ meermaals voorkomt in dit artikel, willen we toch iets aankaarten: heeft het quattro-systeem door deze ingreep zijn DNA niet verloren? Is het niet vreemd om zulke kunstgrepen te zien verschijnen in een autowereld die steeds sterieler wordt? Op de redactie zijn we er natuurlijk dol op. We raden beginnende bestuurders echter ten zeerste af om de RS Torque Splitter-modus in het verkeer te activeren. Tijdens de perspresentatie belandde een collega bijna in de sloot bij het uitproberen van deze modus. Het was natuurlijk zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid, niet die van Audi. Maar het quattro-systeem van weleer is duidelijk niet meer wat het geweest is …
Conclusie
Hoewel je hem beter niet in handen geeft van om het even wie (net als alle andere auto’s van dit segment trouwens), komt deze nieuwe RS 3 terecht in het selecte lijstje van speelse auto’s voorbehouden aan wie echt houdt van rijden. Proficiat en bedankt, Audi.
RS 3 Sportback: Technische fiche
Motor: vijfcilinder, turbobenzine ; 2.480 cc ; 400 pk bij 5.600 tot 7.000 tr/min ; 500 Nm bij 2.250 tot 5.600 tr/min.
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: zeventrapsautomaat
L/b/h (mm): 4.389 / 1.851 / 1.436
Leeggewicht (kg): 1.570
Koffervolume (l): 282
Tank (l): 55
0 tot 100 km/u (sec.): 3,8
Prijs: € 62.830 btw incl.
Vermogen: 400 pk
Topsnelheid: 250 km/u (290 in optie)
Gem. verbruik: 8,3 l/100 km
CO2: 190 g/km
- Motor blijft uitzonderlijk
- Nog sneller
- Blijft comfortabel (met adaptieve ophanging)
- Nog leuker weggedrag …
- Niet geschikt voor elke bestuurder
- Niet echt gemaakt om te driften
- Aarzelende versnellingsbak in automatische modus
- Verbruik
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be